Premium

Vergelijkingstest: old school versus youngsters sportief toeren

Het sporttoer-segment is vandaag de dag dun bezaaid, maar dat is wel eens anders geweest. We trekken een lang weekend naar de Duitse Eifel met vijf motoren uit drie generaties die de spagaat maken tussen reizen en knallen! O

Alle vijf de machines hebben als doel de balans tussen twee uitersten te vinden: wendbaarheid en stabiliteit enerzijds  en toerkwaliteiten en sportieve feedback anderzijds. Dat is waar we naar uitkijken: het gevoel verbonden te zijn met de weg, optimale vertanding tussen de banden en het asfalt. Niet helemaal zo snel als op moderne supersportmotoren, maar ook niet zo ontkoppeld als in het zadel van een dikke allroad of  crossover.

Daarbij hebben we onder meer twee tweecilinders tot onze beschikking: een breed bouwende BMW-boxer in de R1250RS en een 90-graden V-twin van Ducati in de SuperSport 950 S, die zorgt voor een opvallend smal silhouet aan de voorzijde, de Ducati oogt bijna als een eencilinder.
Onze ‘youngtimer’, de Honda VFR750F (modelcode RC 36/II), spreidt zijn vier cilinders ook 90 graden en heeft de krukas dwars op de rijrichting geplaatst. Deze V4 heeft van voren haast de bouwbreedte van een V-twin. Kawasaki en Triumph zetten traditioneel hun vier- en driecilinders van respectievelijk de Ninja1000 SX en de Triumph Sprint ST 1050 uit 2005 keurig naast elkaar op een rij.

Wat zijn de verschillen tussen de drie generatie sporttoerders? En hebben ze anno 2024 ook (nog) overeenkomsten? In MotoPlus 01/2024 vertellen we je er alles over!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws