Vergelijkingstest Maxi-scooters
Zoals een superbike thuishoort op het circuit, horen de BMW C400 GT en Yamaha XMAX 300 Tech MAX thuis in de verstopte binnenstad van een stad als Marseille. Wij gingen op pad met de twee maxi-scooters.
Echte kenners is al opgevallen dat de Yamaha – die overigens moeiteloos elke wedstrijd voor de meest omvangrijke typenaam wint – niet de laatste versie is. Correct. En verkeerd tegelijk. Zijn opvolger is namelijk pas aan het eind van het voorjaar beschikbaar, daarom gaat de 2022-versie de strijd aan met BMW’s C400 GT. Als we de twee maxi-scooters ontwaren, hebben we onze jethelmen al op en zijn we weg. Geen koppeling, geen schakelpedaal. Het maakt zelfs doorgewinterde motortesters enthousiast. Vooral omdat we op zwaar verstopt stadsverkeer afrijden, en je met de auto geen enkele kans hebt om op tijd op een afspraak te komen. Daar dragen de vario-bakken aan bij: ze zorgen voor genoeg stuwkracht om vooraan in de rij te komen en daar ook weer als eerste weg te zijn. Daarbij drukt de C400 GT zich als vanzelf naar de voorgrond. Dankzij 60cc meer cilinderinhoud, korte-slagmotor en een paar pk meer ziet de Yamaha 300 alleen het brede achterlicht van de BMW. Maar ook als we de stad verlaten bewijzen beide scooters hun diensten. Bijna als vanzelf schiet het duo over de rotonde, ondanks de vele kilo’s. De Yamaha zet er 184 op de weegschaal terwijl de BMW de weegschaal pas bij 218 kilo doet stoppen.
Hoe zit het verder met de overeenkomsten en verschillen tussen de scooters? Je leest er alles over in MotoPlus 04/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…