Premium

Vergelijkingstest Kawasaki Z400 – Ninja 400

Dus je hebt de eerste paar jaar A1 erop zitten en bent daarom op zoek naar een leuke A2-motorfiets om de brug te slaan naar het ‘echte’ werk. Dan heeft Kawasaki met de Z400 en Ninja 400 twee prima kandidaten in huis. Gebouwd op dezelfde basis bedienen ze met verschillende kwaliteiten elk een heel eigen publiek. Maar welke is dan het leukst?

Een A2-motorfiets vormt feitelijk de verbindende schakel tussen de eerste motormeters op een lichte, maximaal 15 pk sterke 125 en het uiteindelijke volledige A-rijbewijs, waar geen restricties meer zijn met betrekking tot maximaal vermogen, cilinderinhoud of andere beperkende factoren. Die tussenstap kun je natuurlijk op verschillende manieren zetten, bijvoorbeeld met een reguliere motorfiets die tijdelijk wordt geknepen tot maximaal 48 pk (35 kW). Eenmaal het volle rijbewijs ‘in the pocket’ wordt deze weer terug gezet naar het originele vermogen en je kunt los.

Prima oplossing, maar het is natuurlijk veel leuker om het maximale uit de wettelijke kaders te peuren. En wel in het zadel van een lichtere motorfiets die zo dicht mogelijk tegen de maximaal toegestane 0,2 kW per kilo ledig gewicht aan schuurt. Zoals de lijdende voorwerpen van vandaag, de Kawasaki Ninja 400 en Z400, die op dit punt echt het onderste uit de kan halen. En dat is met name te danken aan de laatste grote update in 2018. Daarvoor stond het duo nog als 300 te boek, waarbij de exact 296 cc meten paralleltwin goed was voor 39 pk en 27 newtonmeter koppel. Door een grotere boring en langere slag (nu 70,0 x 51,8 mm) groeide de cilinderinhoud echter met ruim 100 cc naar 399 cc, steeg het vermogen naar 45 pk en konden er tien extra newtonmeters op het technische fiche worden genoteerd. Nu zijn prestaties alleen natuurlijk niet heilig, maar wanneer dit toch al beperkt is, zijn alle beetjes extra natuurlijk welkom.

Om te kijken of de beloftes op papier op secundaire wegen ook in daden worden omgezet, gingen we met dit lichtvoetige duo op pad. Om alvast op de zaken vooruit te lopen, je voelt je er weer helemaal jong op. Alles over deze twee-eiige Kawa-tweeling lees je in MotoPlus 11/2023. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws