Vergelijkingstest Europese crossovers
Motorfietsen voor alle omstandigheden, in de basis kruisbestuivingen tussen sport- en reismotoren, noemen we al een tijdje ‘crossovers’. De BMW S1000XR, Ducati Multistrada V4 Pikes Peak en KTM 1290 Super Duke GT vormen in dit segment de buitencategorie. Wij gingen op pad met het drietal om uit te zoeken welke nu eigenlijk de beste is!
Met veel power, high-end elektronica en een berg comfort-features ontbreekt het de sport- en toerrijder op papier aan bijna niets. Maar aangezien kale technische gegevens en vermogensgrafieken alleen niet zaligmakend zijn, mag het drietal in een direct duel in de Franse Provence laten zien wie de beste is. Op een winters koude ochtend begint het trio na een druk op de knop enthousiast te draaien, al vraagt de KTM om een tweede poging. Een paar minuten later slingeren we in ruime bogen door groene naaldbossen en komen ook rijders en banden langzaam maar zeker op bedrijfstemperatuur.
Bij een ontspannen straattempo in lage toerentallen loopt met name de viercilinder van de BMW zijdezacht. Gasbevelen worden steeds heel berekend en zonder lastwisselreacties in actie omgezet. Hij voelt zo ontspannen aan dat je het magere koppel onderin bijna vergeet. De XR wordt namelijk vanaf zo’n 6.500 toeren pas echt sterk. De Multistrada V4 Pikes Peak heeft wat meer toeren nodig om comfortabel rond te draaien, maar voelt aan de onderkant van het middengebied beduidend krachtiger aan dan de BMW. De Super Duke GT volgt even onopvallend als nonchalant.
Benieuwd hoe de BMW, Ducati en KTM de vergelijkingstest verder verteerden? Wandel dan even naar de dichtstbijzijnde winkel voor MotoPlus 06/2023!