Premium

Vergelijkingstest Kawasaki Versys 1000SE – Suzuki GSX-S1000GX

Wie op zoek is naar een comfortabele reisgenoot met een breed inzetgebied, moet zich tegenwoordig door een hele hoop adventures, allroads, sporttoerders en crossovers worstelen. Met de GSX-S1000GX van Suzuki is het aanbod zelfs nog groter geworden, maar hoe doet de nieuwe Suzuki het tegenover de ervaren Kawasaki Versys 1000SE?

De eerste droge zit bevestigt wat de optiek al doet vermoeden. In overeenstemming met het uiterlijk biedt de Kawasaki veel ruimte, zowel rijder als passagier worden verwelkomd op een royale zit met veel ruimte voor een heerlijk ontspannen zithouding. De Suzuki vraagt om iets meer ergonomische ambitie, echter nog wel altijd zonder het comfort uit het oog te verliezen. De voetsteunen zijn iets hoger gepositioneerd, het stuur iets lager, onder de streep laat de zithouding zich simpelweg als iets meer actief bestempelen. Een eventuele passagier moet zich echter wel met wat minder ruimte tevreden stellen.

De Versys laat zich, gezien zijn optische grootte en het gewicht, met verrassende souplesse van de zijstandaard tillen. Een indruk die nog wordt versterkt wanneer je er rustig mee rond boemelt. De groene allrounder laat zich moeiteloos en soepel aan de hand nemen vanaf de hoge commandopost, zonder op enige manier om een ferme hand te vragen. Hetzelfde geldt in wezen ook voor de GX, hoewel hij op lagere snelheid in vergelijking iets meer kracht vereist. Een gevolg van de lagere bouwwijze in combinatie met de kleinere hefboomwerking van het smallere stuur. Al spreken de duidelijk actievere geometrieparameters dan weer voor een uitgesproken lichtvoetigheid. Laten we dat in gedachten houden voor later.

De Japanners verschillen dus behoorlijk van elkaar, maar hoe zit dat qua rijgedrag en prestaties? Je leest de uitgebreide vergelijking natuurlijk in MotoPlus 07/2024!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws