Vergelijkingstest crossovers
Crossover-motoren combineren rijplezier en toerkwaliteit met elkaar. Dat doen de BMW F900XR, Ducati Multistrada V2 S, MV Agusta Turismo Veloce RC SCS en Yamaha Tracer 9 GT ook, maar wel op geheel eigen wijze. In deze test vergelijken we de vier verschillende crossover-karakters met elkaar.
De F900XR van BMW kent een actieve, voorwielgerichte ergonomie. Door het hoge stuur zit je niet in een voorovergebogen houding maar hij voelt dankzij de naar achter geplaatste voetsteunen toch sportief aan. Met dank aan de 895cc-paralleltwin komt de BMW goed mee in bijvoorbeeld stadsverkeer, maar daar is het met de brede koffers wel oppassen geblazen. Die zijn breder dan het stuur en kunnen bij onoplettendheid ook wel eens een autospiegel raken. Daar hoef je je bij de Multistrada geen zorgen om te maken, het zeer brede stuur is immers breder dan de koffers. Zijn Italiaanse V-twin pakt al vanaf stationair toerental goed op en trekt meteen, zij het met de voor dit motorconcept ietwat bokkige loop onderin. Iets waar de Yamaha met het driecilinderblok geen last van heeft, hij loopt bij lage toerentallen zelfs het vloeiendst van alle vier. Hoewel hij qua uiterlijk zwaar oogt geeft de Tracer eenmaal in het zadel een licht gevoel. De MV Agusta bevestigt juist de eerste indruk, en biedt je een vrij krap bemeten werkplek. De zitpositie kan met het kort voor je borst geplaatste stuur en de verhoudingsgewijs hoog gemonteerde voetsteunen weliswaar comfortabel worden genoemd, maar je hebt niet veel bewegingsvrijheid.
Maar hoe rijden deze vier motoren? Wat zijn nog meer de sterke- en zwakke punten, en welke van de vier is uiteindelijk de beste? Dat lees je uiteraard in MotoPlus 21/2022. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…