Premium

Vergelijkingstest Chinese A2-motoren

Het is dan zo ver: een vergelijkingstest van louter in China gebouwde motoren. Dat betekent dus dat er deze keer een Chinese machine gaat winnen. Dit verdient uiteraard een nadere beschouwing: is dit een keerpunt in de tijd, zien we nu de grote doorbraak van Chinese motoren?

Alle drie hebben ze van huis uit maximaal 48 pk, dus zijn ze ook voor beginnende A2-rijbewijshouders geschikt. Zijn ze dan automatisch saai voor ervaren rotten? Nee, integendeel: we rijden liever snel met een langzame motor dan langzaam met een snelle! Deze instap- dan wel heropstap-motoren zijn dus niet per se alleen maar interessant voor de jongste motorrijders die door de wetgever worden gedwongen om met ‘zo weinig pk’s’ te rijden. Dit zijn leuk rijdende, volwassen uitgevallen motoren.

Da’s niet alleen maar een compliment: gewichten van 194 (Brixton Crossfire 500) tot 212 kilo (Benelli Leoncino 500) zijn namelijk niet heel beginnersvriendelijk. Wat daarbij een beetje gênant is: motoren uit een vermogensklasse hoger (70 à 80 pk), zoals de Yamaha MT-07 of Triumph Trident 660, zijn lichter! Wat al aangeeft dat China nog niet echt bedreven is in lichtgewicht constructies, er worden dan ook louter stalen buizenframes gebruikt. Aluminium frames zijn duurder, bovendien kost licht construeren meer moeite en vereist het meer knowhow.

Toch staat er onder de streep wel een ronduit volwassen en aantrekkelijk ogend trio. Hoe goed ze rijden en wie uiteindelijk de lauwerkrans krijgt omgehangen? Je leest het in MotoPlus 10/2023.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kleine update voor CFMoto 450SR

Kleine update voor CFMoto 450SR

12 april, 2024

CFMoto heeft haar 450SR A2-racer op de valreep een update gegeven voor het 2024-seizoen.  Het broertje van de 450SR ...

Overig nieuws