Vergelijkingstest A2-sportmotoren: het circuit op met 48 pk!
Jonge motorrijders met een A2-rijbewijs mogen volgens de wet op een motor met maximaal 35 kW ofwel 48 pk rijden. De sportmotoren in deze klasse beschikken daarmee niet over enorme spierballen, maar stralen daarentegen wel degelijk een flinke portie ambitie uit. Om die ambitie tot recht te laten komen gaan we het circuit op met de lichte supersports!
Dat doen we met drie gevestigde namen, te weten de Kawasaki Ninja 400, KTM RC390 en Honda CBR500, met daarnaast een nieuwkomer: de CFMoto 450 SR. Voor zijn uitstraling verdient de Chinese supersport een dikke tien: door alles wat er is geïnstalleerd, inclusief de kleine vleugeltjes, lijkt het voor die onwetende mensen alsof er een superbike van dertig mille voorbij komt.
De CBR500R van Honda oogt juist volwassen. Hij is solide gebouwd, typisch Honda vakmanschap, biedt veel ruimte, is comfortabel, heeft vooraan dubbele schijfremmen, volwassen Michelins in even volwassen afmetingen en een soepele langeslag motor met een relatief hoog koppel. De Kawasaki is – net als zijn landgenoot – in oorlogskleur gespoten (KRT-editie). En ondanks zijn misschien wat eenvoudige rijwielgedeelte presteert hij briljant op het krappe circuit. Dat doet ook de laatste van dit viertal, de KTM RC390. Met dank aan zijn rijke uitrusting is de Oostenrijkse éénpitter bijna schokkend wendbaar.
Allemaal leuk en aardig, maar hoe wordt er nou precies getest? En hoe doet de Chinese nieuwkomer het tussen de gevestigde namen in het supersport-segment van de A2-klasse? In MotoPlus 24/2023 lees je het allemaal in de uitgebreide vergelijkingstest met dit lichtvoetige kwartet!