5 nakeds getest: hetzelfde en toch anders!
Er gebeurt dit jaar veel in de naked bikes-middenklasse. KTM komt namelijk met een volledig nieuwe 990 Duke en Yamaha geeft haar succesnummer, de MT-09, een flinke metamorfose. En dat moet natuurlijk op de proef worden gesteld! We zetten ze tegenover drie andere concurrenten met elk hun eigen motorblokconcept, en zoeken uit welke het meest in de smaak valt!
Belangrijke zaken in het leven beginnen met een v, zoals ‘vrede’, ‘voorspoed’ en ‘vergelijkingstest’. In dit geval dus eentje met vijf middenklasse-nakeds. Alhoewel, middenklasse? We hebben hier machines tot 950 cc, dat waren vroeger zware motoren! Hoewel behorend tot dezelfde familie vertegenwoordigt dit kwintet niet minder dan vier verschillende motorblokconcepten: een 90°-V-twin (Ducati Monster+), een paralleltwin (KTM 990 Duke), twee driecilinder-lijnmotoren (Triumph Street Triple 765 R en Yamaha MT-09) en een typisch Japanse vier-in-lijn (Kawasaki Z900).
Dat zijn verschillende wegen die naar hetzelfde doel leiden: maximaal rijplezier met behapbare technische middelen. Wat ons vijftal testmotoren met een vermogen tot 125 pk gemeen hebben, is een gezonde mate van alles. Vermogens dat je nog enigszins op straat kunt benutten, geen overmatig brede achterbanden (allemaal 180/55), TFT-dashboards met meer (KTM) of minder (Kawasaki) omvangrijke elektronische hulpsystemen, ledverlichting rondom en natuurlijk nagenoeg onverstoorde rijwind in je bakkes.
Verschillende wegen zoals gezegd, die allemaal naar Rome leiden. En welke weg spreekt dan het meest tot de verbeelding? In MotoPlus 12/2024 lees je het!