Premium

Onderlinge connectiviteit auto en motor zorgt voor meer veiligheid

Als toonaangevende auto- en motorfabrikanten de handen ineenslaan, dan gaat het om iets groots. Het doel van deze bewuste samenwerking is het vermijden van botsingen tussen twee- en vierwielers door middel van onderlinge communicatie. Meer veiligheid door een nieuw soort connectiviteit tussen auto en motor.

Waarin schuilt het gevaar bij motorrijden? Over het algemeen bij een te hoge snelheid, grind in bochten, zelfoverschatting of het kiezen van de verkeerde lijn. Maar het zijn de botsingen met andere weggebruikers die vooral vaak slecht aflopen. Vooral omdat moderne auto’s – lees: SUV’s – zo hoog gebouwd zijn. Geavanceerde technologie moet helpen om zulke botsingen te voorkomen. Het gaat dan om voertuigen die elkaar vroegtijdig herkennen door met elkaar te communiceren in een netwerk en hun bestuurders tijdig waarschuwen voor gevaarlijke situaties of onveilige rijmanoeuvres.

Dat is precies wat het ‘Connected Motorcycle Consortium’ – een overkoepelende vereniging waarin bijna alle grote fabrikanten samenwerken – tijdens een presentatie demonstreerde. Auto’s en motoren naderen een gesimuleerde kruising. Een muur en een bestelbusje belemmeren soms het zicht van de automobilist en de motorrijder. Motorfiets en auto naderen elkaar en… er gebeurt niets! De automobilist remt, ongeacht of hij links afslaat of ‘oversteekt’. Is dat alles? Ja, dat is alles. De ware revolutie vindt plaats in en op de voertuigen. Het TV-grote dashboard van de auto toont een motor die van links, rechts of van voren nadert. Dat doet hij ook al op de momenten dat de bestuurder zelf hem nog niet eens kan zien. Er klinkt bovendien een akoestische waarschuwingstoon of een gesproken ‘motorfiets van links’.

Hoe werkt onderlinge connectiviteit in de praktijk precies? En wat is het CMC ? In MotoPlus 23/2023 leggen we het je haarfijn uit in een uitgebreide reportage!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws