Premium

Reportage Honda RC30 zijspancombinatie: niet wat het lijkt…

Wat? Welke cultuurbarbaar heeft het gore lef om een zijspan te monteren aan een icoon als de Honda RC30? Wees gerust: het is niet wat je denkt dat het is. Wat het dan wel is? Prachtig gemaakt, uniek en het trotse bezit van Jan-Willem Bennink.

Na zijn eerste kennismaking met zijspanrijden in 2002 is Jan-Willem Bennink naar eigen zeggen “zodanig geïnfecteerd” dat er hoe dan ook een eigen combinatie moet komen. Op een V65 Sabre leert Bennink de fijne kneepjes van het vak. In het bakje zit zijn geliefde Jolette, niet omdat ze zelf geen motor rijdt, maar omdat ze het zo leuk vindt. Het is zelfs zo dat zij de fanatiekere motorrijder van de twee is. Als Jan-Willem ’s winters gerieflijk thuis voor de kachel zit, trekt zij er op haar Honda Africa Twin regelmatig op uit naar een of ander wintertreffen.

Maar afijn, na acht jaar vindt Bennink het tijd voor wat nieuws. “De Sabre werd wat gedateerd, ik wilde iets moderners. Eigenlijk direct wilde ik het proberen met een Honda VFR750F. Dat was nooit eerder gedaan, maar volgens mij wel goed mogelijk door onder meer het enkelzijdige achterwiel dat prima autorubber aan kan. Bovendien had ik een grote liefde voor de V4 ontwikkeld. Een Pan European had een dertien in-een-dozijn span opgeleverd, dus moest het wel een VFR worden.” Voor € 3.500,- koopt Bennink in 2008 een elf jaar oude VFR met amper kilometers op de teller. “De laatste met een achterbrug die in het frame scharniert en niet in het blok zoals latere modellen. Op de terugweg ben ik direct langs Engbers Zijspanservice in Zelhem gereden voor overleg over het te bouwen span. We kozen voor een EZS Rally-span van zestig centimeter breed. Die winter hebben we van solo-motor en span een VFR-rode combinatie gemaakt.”

Bijzonder, alleen oogt een VFR toch wel heel anders dan het getoonde span alhier. Hoe hij er uiteindelijk zo bij kwam te staan, lees je in MotoPlus 20/2024!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws