Reportage Harley-Davidson
Harley-Davidson bestaat 120 jaar en is daarmee het oudste nog bestaande motormerk. Dat jubileum viert het iconische motormerk met een serie Limited Edition-modellen. Eric Bulsink dompelde zich onder in het Amerikaanse motorwereld: hij bezocht het fraaie HD-museum in Milwaukee en sprak daar met Bill Davidson, zoon van de legendarische Willy G. Davidson en kleinzoon van oorspronkelijke oprichter William H. Davidson. Om het echte Harley-gevoel te ondergaan, reed hij vervolgens een paar zonnige dagen door California op twee van die 120th Anniversary’s: de FLHCS Heritage Classic en de FLHTK Ultra Limited.
De 21-jarige William Harley en de één jaar jongere Arthur Davidson richtten 120 jaar geleden in Milwaukee het merk Harley-Davidson op. Ze waren al sinds hun tienerjaren in ‘the shed’ – een houten schuurtje van drie bij vijf meter in de achtertuin van de familie Davidson – aan het knutselen met motorblokken in fietsframes. En ze leerden snel, vooral van de onvolmaaktheden van hun eerste bouwsels. Daarom pakten ze de zaken in 1903 rigoureuzer aan en construeerden hun eerste compleet eigen motorfiets.
Die ‘Number One’ was voorzien van een ééncilinder-motorblok met drie pk en zou de basis gaan vormen van een nieuwe motorfabriek. De oudere broers van Arthur Davidson haakten tussen 1903 en 1906 ook aan en samen maakten de vier jeugdvrienden in die jaren een klein aantal motorfietsen, waarna de Harley-Davidson Motor Company in 1907 officieel werd ingeschreven als bedrijf. William Harley was daarbij het technische brein, Arthur Davidson bleek goed in het verkopen van de motoren en werd de verkoopdirecteur. Walter Davidson zegde zijn baan als treinmachinist op en kreeg de algehele leiding, en William Davidson stond weer aan het roer van de productie. Het was een echte pionierstijd waarin de motorfiets werd ontdekt als nieuw en modern vervoermiddel. Het jonge bedrijf kreeg dus de wind in de zeilen en groeide snel: in 1910 hadden ze al 149 mensen in dienst!
Inmiddels zijn we 120 jaar verder en in die periode was natuurlijk niet alles alleen maar koek en ei. Meerdere keren stond het Amerikaanse traditiemerk aan de rand van de afgrond, maar wist er toch telkens weer bovenop te komen. In een uitgebreide reportage in MotoPlus 10/2023 duiken we in deze roemrijke historie. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Klik dan even hier…