Premium

Reportage E-fuels

De wereldwijde energietransitie is in volle gang: huizen moeten anders verwarmd worden, stroom moet anders opgewekt worden en voertuigen moeten anders worden aangedreven. De elektrische motorfiets klopt nadrukkelijk op de deur, maar dat wil niet zeggen dat het einde van de verbrandingsmotor nabij is. Ook met ‘schone’ brandstof is nog een hoop winst te behalen. Ecomaxx-producent GVG praat ons bij.

Om naar de toekomst te kijken, blikken we eerst terug: al een kleine tien jaar mengen benzinemaatschappijen ethanol door benzine. De veelgebruikte Euro95-benzine bevat tegenwoordig zelfs 10% ethanol, zodat onze natuurlijke voorraden langer toereikend blijven en we minder afhankelijk zullen zijn van oliesjeiks. Vandaar dat deze benzine tegenwoordig meestal E10 heet. Op zich is dat geen probleem: ethanol is ook een prima brandstof, maar er bleken wel addertjes onder het gras te zitten. Ethanol trekt namelijk water aan en vormt zo een zuur dat bij langere stilstand inwerkt op de binnenkant van de tank en op carburatie of injectie. Na enkele maanden stilstand ontstaat vervuilende afzetting. Bovendien blijken polyester-tanks van klassiekers er slecht tegen te kunnen en laat E10-benzine zich slecht mengen met tweetaktolie. Kortom, E10-benzine doet het misschien wel in je dagelijks gebruikte auto voor woonwerk-verkeer, maar in een (cross-)motor die in de wintermaanden vaak langere tijd stil staat, is het – nog afgezien van de matige prestaties uit deze goedkope benzine – verre van ideaal. Dan zijn de duurdere maar vaak ook slechter verkrijgbare E5-benzine (lees: Super – plus 98), of de nog hoogwaardigere (Duitse) premium-benzines een betere keus.

De oplossing? ‘Schone’ alkylaat-benzine: een hele zuivere, synthetische benzine die via een speciaal proces wordt gewonnen uit butaangas. Maar hoe werkt het precies, en wat zijn de voordelen? Je leest het in MotoPlus 04/2023. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

iXS komt met airbag-vest

iXS komt met airbag-vest

1 mei, 2024

Om letsel aan torso en de ruggengraat te voorkomen, brengt iXS het airbag-vest Ipro 1.0 op de markt. Alles bij ...

Overig nieuws