Premium

Reportage Ducati – Cagiva

In 1990 is Cagiva’s Elefant 900ie Lucky Explorer een ode aan de volbloed rally-machine waarmee Edi Orioli Parijs – Dakar won. Tegelijk kan het model wat terugverdienen van het daarvoor kwistig over de balk gegooide geld. Dertig jaar later spiekt Ducati voor de Desert X terecht bij dit icoon.

En laten we nou net op pad gaan met die twee motoren. Maar eenmaal aangekomen bij Affetto Ducati in Overasselt staat er naast de Cagiva van Mauk Fleuren nóg een Cagiva op ons te wachten. Een officiële ‘marathon’ racemotor die Cagiva van 1993 tot 1995 in twee kleine series bouwt, maar dit exemplaar is compleet nieuw en heeft nog nooit een korrel zand gezien. Na de eerste 900ie Lucky Explorer in 1990 probeert Cagiva de Elefant betaalbaarder te krijgen. Zo maakt de injectie in 1993 bijvoorbeeld plaats voor carburateurs, en lanceert Cagiva een jaar later een 750-versie. En dat is precies de versie die voor onze neus staat. Qua uiterlijk lijkt dit exemplaar niet alleen op de moderne Desert X van Ducati, dankzij bijvoorbeeld de dubbele koplamp, ook maakt de Elefant gebruik van een Ducati-blok.

Maar zijn er nog meer overeenkomsten tussen de Ducati en de Cagiva? En hoe rijdt de Elefant? Je leest de uitgebreide reportage natuurlijk in MotoPlus 21/2022!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...

Overig nieuws