Premium

Remmen in de MotoGP

De techniek in de MotoGP is zoals bekend natuurlijk de spreekwoordelijke crème de la crème. In een aantal afleveringen belicht Peter Bom, data-analist en crewchief die bekend is van zijn TV-werk bij Eurosport en Ziggo Sport, dit jaar op toegankelijke wijze een aantal technische aspecten in de koningsklasse. In deze aflevering: remmen.

Naast veiligheid zijn de remmen in de motorsport ook belangrijk voor snelle rondetijden. Niet voor niets vinden de meeste inhaalacties plaats tijdens het remmen. Wist je trouwens dat de coureurs per ronde gemiddeld 30% van de rondetijd aan het remmen zijn en maar 15% vol gas geven? In de MotoGP wordt al jarenlang gebruikgemaakt van carbon remschijven. Tijdens de remfase van een motorfiets wordt de kinetische energie, de energie van een bewegende massa, omgezet in warmte. En in het geval van een MotoGP-machine gaat het dan om heel veel warmte. Naast het vermogen om deze hoge temperaturen te kunnen weerstaan, moeten de remmen ook licht van gewicht zijn en een hoge wrijvingscoëfficiënt hebben. Carbon remschijven en -blokken blijken dit veel beter te doen dan stalen exemplaren, vandaar dat dit lichte materiaal in de koningsklasse de voorkeur heeft voor het (voor-)remsysteem.

Maar hoe zit het met de persoonlijke afstelling van de remmen? Wat is eigenlijk remfeedback, en waarom is Assen een fijn circuit voor de remsystemen van de MotoGP? De uitgebreide antwoorden op die vragen lees je in MotoPlus 04/2023.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws