Oud-nieuw Triumph Tiger 1200: hoe groot zijn de verschillen?
De modelupdate voor Triumph’s Tiger 1200 is geen hele uitgebreide. Zo subtiel zelfs, dat we er een 2023-model bij hebben gehaald om uit te zoeken of de minimale aanpassingen wel de moeite waard zijn.
Het grootste verschil met het voorgaande model is, net als bij de kleine Tiger (waarvan de kleppentrein flink is herzien), aan het zicht onttrokken: tot 2020 hadden alle driecilinder motoren van Triumph een kruktapverzet van 120 graden, wat gebruikelijk is voor een triple. Naast een gelijkmatig geluid zorgt dit ook voor een soepele motorloop. Desondanks hebben alle Triumph-driecilinders ook een balansas. De sindsdien verschenen 900- en 1200-Tiger- modellen hebben echter een zogeheten T-plane krukas met tweemaal 90 graden en éénmaal 180 graden verzette kruktappen.
Daardoor klinkt en loopt de motor een stuk rauwer. Of met meer karakter, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Naar verluidt heeft de grote triple de neiging om abrupt af te slaan bij zeer lage toerentallen, zoals soms het geval is op bijvoorbeeld smalle single tracks. Gezien het flinke gewicht en de hoogte van de Explorer kan dat snel kan leiden tot ongewenste zijwaartse bewegingen. Door ‘aanpassingen aan de krukas, de rotor van de dynamo en de balansas is de roterende massa van de motor vergroot’, wat resulteert in ‘een soepelere afgifte van het motorkoppel in het lagere toerengebied en een beter aanspreken’.
Tot zover de officiële lezing van de Britten, tijd om zelf uit te zoeken hoe deze aanpassingen in de praktijk werken. In MotoPlus 11/2024 lees je natuurlijk wat ons tijdens de testperiode opviel, maar ook welke aanpassingen Triumph nog meer doorvoerde!