Premium

Klein maar fijn: Triumph Speed 400

Het motorseizoen loop langzamerhand ten einde en dat betekent dat de eerste modellen voor 2024 zich aandienen. Triumph presenteerde voor volgend jaar deze Speed 400: een lichte ééncilinder met een bescheiden vermogen  van 40 pk. Wij konden de Brit niet alleen in levende lijve aanschouwen, maar er ook alvast mee rijden.

Het eerste contactmoment, zitten en de zijstandaard inklappen, verloopt honderd procent natuurlijk op dit pre-productiemodel van de Speed 400. Met een zithoogte van 790 millimeter is de Triumph ook prima toegankelijk voor kleinere rijders, temeer daar het rijklaargewicht van zo’n 180 kilo de Speed 400 bijzonder lichtvoetig maakt. Als de wielen eenmaal draaien, dan vinden handen en voeten blind hun contactpunten, en dat resulteert in een rechte maar toch actieve zitpositie, waarin het ontspannen sturen is. Het zadel is lekker comfortabel en biedt zowel naar voren als achteren voldoende ruimte om de ideale plek te vinden.
Een goede eerste indruk, al zijn er ook zaken die beter kunnen. Zo doen de niet instelbare rem – en koppelingshendels wat goedkoop aan, maar ze liggen daarentegen wel weer goed in de hand. En zodra je ze gebruikt, gaat het zonnetje ook weer schijnen. De koppeling werkt aangenaam licht en is goed te doseren, terwijl de rem gedecideerd en effectief in de 300 millimeter grote enkele schijf in het voorwiel bijt.

Wat verder opviel bij de korte maar krachtige kennismaking met de Speed 400 lees je in MotoPlus 17/2023, waar we je alles vertellen over de lichte retrofiets. Wat we al wel vast kunnen verklappen is dat de Speed 400 pas eind 2023 bij de dealer staat, maar dat is het wachten zeker waard…

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws