Premium

Kawasaki Ninja 7 Hybrid: een heel nieuwe manier van motorrijden?

Hybride is in de autowereld al jarenlang ingeburgerd, maar in de motorwereld kwam het niet verder dan een paar experimenten met scooters. Tot nu, want Kawasaki komt met de Ninja 7 Hybrid. In en rond Barcelona maken we kennis met misschien wel een heel nieuwe manier van motorrijden.

Zo op het eerste oog ziet de nieuwe Ninja 7 Hybrid er uit als een normale sportieve motorfiets met een conventionele verbrandingsmotor. Uitlaatbochten en einddemper zijn immers present. Maar kijk je nog eens goed, dan verraadt de flinke afstand tussen voor- en achterwiel dat hier iets bijzonders aan de hand is. Ruim 1,5 meter meet die wielbasis namelijk en dat komt vooral op het conto van de extreem lange swingarm van deze eerste hybride van Kawasaki. Die achterbrug van haast dragstrip-achtige lengte is nodig om plek te bieden aan een elektromotor achter het motorblok en vooral aan het 13 kilo wegende accupakket, dat omwille van zwaartepunttechnische redenen onder het zadel is geplaatst.

Om met dat motorblok te beginnen, dat is de nieuwe 451 cc metende paralleltwin met 59 pk vermogen en 43 Nm koppel, die Kawasaki onlangs ook presenteerde in de Eliminator 500. Maar anders dan bij de Eliminator 500 is deze variant van de Ninja 7 Hybrid voorzien van een extraatje in de vorm van een aan de verbrandingsmotor gekoppelde vloeistofgekoelde elektromotor, met nominaal 7,0 kW (9,5 pk) en maximaal 9,0 kW (12 pk) vermogen, en een 1,4 kWh accupakket met randapparatuur, wat het geheel transformeert tot een hybride. Een zogeheten ‘strong’ hybride, aangezien je volledig elektrisch kunt rijden met de Ninja 7 Hybrid én de elektromotor als ondersteuning kunt gebruiken.

Hoe rijdt zo’n hybride motorfiets en wat zijn de voordelen van de elektromotor? In MotoPlus 21/2023 voelen we de Kawasaki aan de tand en vertellen we je er alles over!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

iXS komt met airbag-vest

iXS komt met airbag-vest

1 mei, 2024

Om letsel aan torso en de ruggengraat te voorkomen, brengt iXS het airbag-vest Ipro 1.0 op de markt. Alles bij ...

Overig nieuws