Premium

Honda E-Clutch bewijst zich in Frans stadsverkeer!

Wat voegt de E-Clutch nog toe aan prima werkende systemen als quickshifters en Dual Clutch Transmissions (DCT)? Die vraag stelden we onszelf voorafgaand aan de introductie van de CB650R en CBR650R met Honda’s elektronische koppeling. Het antwoord op die eerste vraag vonden we in en rond het Franse Marseille.

Hoe het systeem precies werkt? Kort gezegd wordt het gebruik van de koppeling volledig overbodig door de twee kilo wegende E-Clutch-unit met een bijbehorend stukje software aan de rechterzijde boven de versnellingsbak. Het systeem wordt vooral door elektronica aangestuurd en gecontroleerd, en werkt in de praktijk briljant eenvoudig. Na een druk op de startknop schakel je gewoon zonder het koppelingshendel in te trekken met draaiende motor met het schakelpedaal de eerste versnelling in en vervolgens geef je rustig gas en ben je al op weg.

En dan? Dan voelt het vooral alsof je met een heel goed werkende quickshifter onderweg bent, maar wel met een aantal belangrijke verschillen. Ten eerste werkt het E-Clutch-systeem bij alle standen van het gashendel, dus bij ieder toerental, en ook bij gas volledig dicht. Je hoeft dus geen gas terug te draaien om te schakelen, niet bij opschakelen en niet bij terugschakelen. Het andere grote voordeel ervaar je als je bijvoorbeeld een verkeerslicht nadert. Uitrollen, koppelingshendel inknijpen en terugschakelen; met Honda’s E-Clutch-systeem kun je de middelste stap gewoon over slaan. Bij stilstand hoef je het hendel ook niet in te knijpen om bijvoorbeeld de neutraal te selecteren, het systeem ontkoppelt automatisch. En waar conventionele quickshifters onder een bepaald toerental of snelheid vaak niet werken, kun je met het nieuwe Honda-systeem ook op stapvoets-tempo terugschakelen – en opschakelen ook.

Een bijzonder elegant en ingenieus systeem kortom, waar nog veel meer over te vertellen is. Alles over Honda’s nieuwe E-Clutch lees je in de uitgebreide eerste test in MotoPlus 08/2024!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Dikke 450 crosser van Triumph

Dikke 450 crosser van Triumph

4 oktober, 2024

Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motocrosssegment met de TF250-X, breidt het nu die lijn uit ...

Overig nieuws