Premium

Hoe ziet een superbike er na 50.000 kilometer uit?

Toen BMW in 2020 met een nieuwe S1000RR kwam, móésten we de Duitse superbike wel in een lange duurtest nemen. Vooral het blok schiep met een gemeten topvermogen van 214 pk en een koppelkromme als van een dikke 1.300 hoge verwachtingen. Na 50.000 kilometer maken we de balans op.

“Dit is het motorblok van de eeuw”, riep een onzer testrijders na de eerste kilometers op de S1000RR al uit, en dat enthousiasme bleef tot het eind overeind. We waren alleen ietwat bezorgd om het schrapende ritselgeluid van de nokkenasketting dat in de loop van de laatste 12.000 kilometer steeds duidelijker hoorbaar werd. Toen de afsluitende vermogensmeting een verlies van slechts 0,95 pk liet zien ten opzichte van de beginmeting, waren we echter al grotendeels gerustgesteld. De definitieve opluchting kwam na het demonteren van het motorblok.

De nokkenaskettinggeleiders, ook die aan de spannerzijde, zijn nog in vlekkeloze staat. De kettingspanner zelf was bij 38.000 kilometer uit voorzorg vervangen en de nokkenasketting blijkt na 50.000 km nog maar nauwelijks tot voorbij de inbouwmaat opgerekt. Desalniettemin blijft deze minimale verlenging de enige mogelijke verklaring voor het schrapende geluid, dat zeker geen akoestische fata morgana was. Wat betreft de verdere mechanische geluiden waarover sommige rijders gedurende de langeduurtest klaagden, moeten we erop wijzen dat dit blok extreem licht gebouwd is. Inclusief bobines, dynamo en elektrische startmotor weegt het blok maar 58,5 kilo. Dat is al een indicatie voor een constructie met geoptimaliseerde wanddiktes van het motorcarter en de carterdeksels, en dat betekent nou eenmaal dat ze minder goed de onvermijdelijke mechanische geluiden van een hoogtoerige zuigermotor kunnen isoleren.

Het blok van de BMW ziet er dus prima uit, maar hoe zit het met de rest van de motor? In MotoPlus 02/2024 vertellen we wat verder de stand van zaken is, en welke problemen er tijdens de duurtest naar voren kwamen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

iXS komt met airbag-vest

iXS komt met airbag-vest

1 mei, 2024

Om letsel aan torso en de ruggengraat te voorkomen, brengt iXS het airbag-vest Ipro 1.0 op de markt. Alles bij ...

Overig nieuws