Hoe werkt KTM’s Cam Shift-techniek?
KTM kwam dit jaar met een modelupdate van haar succesvolle Super Duke. De naked kreeg niet alleen meer cilinderinhoud, het V2-blok werd ook voorzien van een nokkenas met omschakel-techniek. Tijd voor een verdiepend inkijkje in de Cam Shift-technologie van de Oostenrijkers!
Nokverschuiving en verschuif nok – ongeveer zo laten zich de benamingen ‘Cam Shift’ van KTM en ‘Shift Cam’ van BMW vertalen in het Nederlands. De eerste term beschrijft het proces, de tweede noemt het onderdeel bij naam, die dit proces mogelijk maakt. In beide gevallen gaat het om de toepassing van verschillende nokprofielen op de nokkenas van een viertaktmotor. Dit nokprofiel is voor een groot deel verantwoordelijk voor het karakter van een motorblok: een laag en breed nokprofiel zorgt dat er bij lage en midden-toerentallen lekker veel trekkracht wordt geproduceerd, terwijl een hoge, spitse nok juist bij hoge toerentallen voor een goede cilindervulling en daarmee een hoog topvermogen zorgt.
Het ideaal zou dus een combinatie van deze twee zijn, en dat is precies wat er met deze techniek nagestreefd wordt. Maar Helfried Sorger en Michael Viertlmayr van de KTM ontwikkelingsafdeling maken ons meteen duidelijk dat de toepassing van de schakel noktechniek anno 2024 ook bij het rendement en de uitlaatgas kwaliteit een steeds belangrijkere rol spelen. De verschillende nok profielen dragen namelijk ook bij tot minimalisatie van benzineverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen.
Benieuwd hoe de Cam Shift-techniek precies werkt, en wat het sterke V-twin-blok van KTM nog meer bijzonder maakt? In MotoPlus 05/2024 vertellen we je alles over de 190 pk sterke V-motor!