Hoe houdt de Benelli Leoncino 800 zich na 25.000 kilometer?
Met de Benelli Leoncino 800 doet de eerste motorfiets van Chinese makelij zijn intrede in onze duurtest. Van de 50.000 kilometers die de Leoncino voor de kiezen krijgt heeft ‘ie inmiddels de helft achter de rug, hoe ging de paralleltwin dat af?
De eerste beproeving voor de Benelli Leoncino 800 was er meteen bij het begin van de langeduurtest. Onze Italië-correspondente Eva Breutel nam de Leoncino bij de fabriek in Pesaro aan de Adriatische kust in ontvangst en reed er meteen mee naar de redactie. Niet achterin de bus, maar op de Leoncino zelf. Met wat mooie omwegen in de Alpen kwamen er zo meteen al flink wat kilometers op de teller.
Deze marathon-start onderging het ‘leeuwtje’ (de letterlijke vertaling van de modelnaam) zonder protesteren. Daarmee gaf hij alvast een signaal af aan de sceptici die zo hun bedenkingen hadden bij deze eerste langeduurtest van een motor van Chinees fabricaat. Direct na aankomst op de redactie stond hem het standaardprogramma te wachten: de vermogensbank op (alwaar er 80 pk bij 9.100 toeren uit rolde, ruim boven de opgave van 76 pk bij 8.500 toeren), daarna op de weg de acceleratiemetingen en vervolgens naar onze werkplaats om de compressietest te doen en het blok te verzegelen.
Daarna werd de Benelli gekozen als vervoersmiddel voor een reis van 1.300 kilometer door de bergen. Het resultaat: weer een probleemloze rit. In MotoPlus 03/2024 lees je of de rest van de kilometers net zo probleemloos waren, of dat er later wat kinderziektes op kwamen spelen! Nog geen abonnement, maar wel elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier