De test van 2024: BMW R1300GS tegen de concurrentie!
Met de nieuwe GS is BMW dit jaar aan zet: de R1300GS maakt een duidelijke stap in sportieve richting ten koste van comfort, maar gaat er met meer vermogen en meer technische voorzieningen op vooruit. In deze test staat hij tegenover zijn twee grootste concurrenten: de Ducati Multistrada V4S Grand Tour en KTM 1290 Super Adventure S. Wint de GS met z’n nieuwe insteek weer, of zijn de kaarten nu anders geschud?
De tekst gaat verder onder de advertentie
We gaan dus op pad met het supertrio van de allroad-koningsklasse. Voorheen was de R1250GS van BMW de aas in deze categorie, maar de laatste tijd slechts met minimale voorsprong op de Multistrada V4. Bij de 1300-boxer moeten onder andere 145 pk en 149 Nm voor extra punten en respect zorgen. Dankzij de vergrote cilinderinhoud en de hogere compressie is het vermogensgat naar zijn twee concurrenten verkleind. Sterker nog, qua koppel neemt de ShiftCam-boxertwin een grotere voorsprong dan hij al had, volgens de testbank nu 17 Nm op de (even grote) KTM en zelfs 33 Nm op de Ducati, die dan ook ‘maar’ 1.158cc heeft.
Echter, om een vergelijkingstest te winnen is er natuurlijk meer nodig dan alleen vermogen. Bij de zesde GS-generatie is er dan ook een semi-actief veersysteem aanwezig dat indien gewenst automatisch 30 millimeter inzakt bij stilstand en stapvoets tempo, wat opstappen en manoeuvreren merkbaar makkelijker maakt. Daarmee is het stuggere, 845 millimeter hoge zadel niet meer in hoogte verstelbaar, in tegenstelling tot dat van de KTM (855-875 millimeter) en Ducati (845-865 millimeter).
De tekst gaat verder onder de advertentie
Genoeg over de cijfers, tijd om op pad te gaan met het supertrio! In MotoPlus 04/2024 lees je of de nieuwe GS er weer met de winst vandoor gaat, of dat een van zijn concurrenten dit jaar de kroon opeist.