Exclusieve kennismaking met de 2024 Moto Guzzi Stelvio!
Het middelpunt van de op de Eicma gepresenteerde 2024 Moto Guzzi Stelvio is het V100-blok. Wat de Italiaanse V-twin en de rest van de motorfiets eromheen aan kunnen, ervaren we tijdens een exclusieve eerste test in de bergen rond Trevisio.
Het aanbod van adventure-fietsen met een cilinderinhoud 1.000cc wordt steeds kleiner. Behalve Suzuki’s V-Strom 1050 en de Multistrada V2 van Ducati is er eigenlijk niets meer in deze klasse. Tot nu, want met de Stelvio duikt Moto Guzzi in het gat dat gaapt tussen de goedkoop te produceren middenklasse allroads en de ondertussen zeer krachtige, dure en grote avonturiers.
Voor de Stelvio hebben de Italiaanse ingenieurs de cardanaandrijving van de Mandello geoptimaliseerd, en schaafden daarnaast ook de secundaire overbrengingsverhouding van de V-twin aan, die overigens nu voldoet aan de Euro 5+-norm. De koppeling is ook verbeterd, net als de quickshifter. Die laatste konden we alleen nog niet testen, deze maakt deel uit van het accessoireprogramma. Wat we al wel konden testen is het rijwielgedeelte van de Stelvio. Zo is er gebruik gemaakt van een ander frame met een voor allroad gebruik aangepaste balhoofdhoek en vier ophangpunten voor het blok aan de voorzijde. Dat verhoogt de stijfheid met zo’n 20 procent ten opzichte van de Mandello, die er slechts twee heeft. In het algemeen hebben de ontwikkelaars van de Stelvio zich gericht op een grotere torsiestijfheid om het rijgedrag zo perfect mogelijk te maken voor dit type motorfiets.
De gegevens op papier zien er veelbelovend uit, maar kan de Stelvio die verwachting ook waarmaken? In MotoPlus 23/2023 gaan we op zoek naar het antwoord!