Premium

Eerste test Yamaha Y-AMT: geslaagd automatiseringsproject

Automatische versnellingsbakken bij motoren worden steeds populairder. Honda heeft het al langer, maar BMW en KTM zijn er inmiddels ook mee bezig. Yamaha probeerde het in 2006 al met de FJR1300AS, maar komt nu wederom met een geautomatiseerd systeem. In Spanje voelden we het systeem aan de tand!

Yamaha noemt hun nieuwe systeem Y-AMT, wat staat voor Yamaha Automated Manual Transmission. Waar het YCC-S van de FJR1300AS in 2006 nog deels hydraulisch was, is het nieuwe en compacte Y-AMT volledig elektronisch en weegt het nog maar 2,8 kilo extra. De transmissie zelf blijft daarbij volledig conventioneel, enkel de bediening gebeurt nu anders. Daardoor beschik je als bestuurder dus over een normale, ‘directe verbinding’ tussen gashendel en achterwiel. Er is dus geen gevoelloze en ‘slippende’ vloeistofkoppeling of CVT aanwezig die zorgt voor vertraging of ‘ruis’ in de aandrijflijn, iets wat ouderen kunnen kennen van die oude Honda’s of een Moto Guzzi Hydro-Convert door de koppelomvormer of recenter van een Aprilia Mana 850 met z’n variomatic-scootertransmissie.

Bij de nieuwe Y-AMT wordt de normale koppeling en versnellingsbak niet langer bediend door je linkerhand en -voet, maar door twee elektromotoren. Eén vervangt het koppelingshendel, de andere het schakelpedaal. Beide elektromotoren worden samen weer naadloos aangestuurd door een hele snelle ECU, die alle parameters zoals gasstand, toerental, snelheid en hellingshoek in de gaten houdt en ervoor zorgt dat zowel het koppelen als het schakelen vanzelf gaat.

Op papier is het dus een goed werkend systeem, maar hoe zit dat in de praktijk? In Spanje reden we met een MT-09 voorzien van het Y-AMT systeem, hoe dat beviel lees je in MotoPlus 18/2024!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws