Eerste test Triumph Tiger 900 GT Pro en Rally Pro
Less is more? Niet bij Triumph, want de Britten lanceren de 2024-generatie van de Tiger 900, en die staat compleet in het teken van ‘more’: meer vermogen, meer koppel en een breder inzetgebied. Onder de Spaanse zon maken we kennis met de nieuwe Tiger 900 GT Pro en Rally Pro.
Triumph trakteert de Tiger 900 dus op wat ‘meer’. Het blok krijgt wat extra pit, maar ook het comfort is met een nieuw, vlakker zadel met dikkere padding verbeterd. Het stuur is nu in rubbers opgehangen, waardoor bloktrillingen minder voelbaar aanwezig zouden moeten zijn. Nieuw is ook het remsysteem. Of de elektronica erachter beter gezegd. Net als de afzwaaiende 900 is ook de nieuwe uitgerust met een state-of-the-art Brembo remsysteem met zeer capabele Stylema-remklauwen, die op een superbike niet zouden misstaan. Het remsysteem, uiteraard ondersteund door een hellingshoek afhankelijk ABS van Continental, is nu echter gecombineerd. Rem je enkel voor, dan wordt er achter automatisch mee geremd ten faveure van de stabiliteit.
Nieuw is eveneens het automatisch activeren van de alarmlichten wanneer er – zeg maar – wat fanatiek wordt geankerd. En nu we het over de veiligheid hebben, deze wordt ook naar een iets hoger niveau getild door de nieuwe, in de knipperlichten geïntegreerde positielichten. Rest enkel nog het nieuwe 7 inch grote TFT scherm, dat ook op grote broer Tiger 1200 dienst doet. Voorziet uiteraard in bluetooth-connectivity en heeft ook een praktische USB-C-poort paraat.
Op papier veelbelovende updates dus, maar hoe vertaalt zich dat naar de praktijk? In MotoPlus 01/2024 lees je alles over de eerste kennismaking met de nieuwe Tiger 900 GT Pro en Rally Pro.