Eerste test Triumph Street Triple 765R/RS
De Triumph Street Triple raakte de afgelopen jaren wat op achterstand ten opzichte van de concurrentie, maar dat moet met de flink vernieuwde 2023-generatie verleden tijd zijn. Onder de Spaanse zon konden we kennismaken met de Street Triple 765 R en RS!
Voor de eerste Street Triple moeten we terug naar 2007, toen deze van de Daytona 675 supersport afgeleide naked voor het eerst opdook. Door de jaren heen evolueerde de Street Triple tot een vaste waarde in het naked-segment en in 2017 verscheen een volledig nieuwe generatie met 765cc-driecilinderblok. Deze werd in 2020 nog eens opgefrist, maar met name op elektronicagebied raakte Triumph de aansluiting met de concurrentie een beetje kwijt.
Dat moet met de 2023-line-up verleden tijd zijn. Naast de nodige elektronische updates kreeg het motorblok ook een flinke opwaardering en werd de ergonomie licht aangepast. Het nieuwe driecilinderblok is voor de RS onder de streep goed voor 130 pk bij 12.000 toeren, de R is ‘elektronisch’ begrenst op 120 pk bij 11.500 toeren. Het maximum koppel is met 80 Nm bij 9.500 toeren voor beide modellen wel hetzelfde. Op het eerste oog lijken de beide modellen – afgezien van de verschillende kleurstellingen – op het eerste oog redelijk identiek, maar er zijn wel degelijk verschillen. Zo is de wat sportiever ogende RS aan de uiteinden van het nieuwe en bredere stuur van spiegels voorzien, waar ze bij de R op een meer conventionele plek staan. Ook heeft de RS standaard een in kleur gespoten bellypan en duozit-cover, en beschikt ‘ie over een 5 inch TFT-display, waar de R het met het van de Tiger 660 Sport afkomstige LCD-TFT display moet doen.
Onder de Spaanse zon maken we op de straat kennis met de R en op de straat en het circuit met de RS. Hoe ze bevielen? Dat lees je in de eerste test in MotoPlus 06/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…