Premium

Eerste test KTM 890 SMT

Een spagaat tussen supermoto en toer onmogelijk? Niet bij KTM! De Oostenrijkers deden het veertien jaar terug al eens met de 990 SMT en herhalen het trucje nu met de nieuwe 890 SMT. Op een zonnig Sardinië, waar rechte stukken asfalt hoogst zeldzaam lijken, ontdekken we of het opnieuw een geslaagde mix van twee werelden is.

Waar die 990 SMT voorzien was van de vroegere 75-graden-V-twin van de Oostenrijkers, draagt de nieuwe SMT niet geheel verwonderlijk de moderne 890cc-paralleltwin met 75 graden verzette kruktappen. Meer specifiek nog betreft het de variant van de 890 Adventure R. Waarom niet het blok van de 890 Duke? Die is met 115 pk vermogen weliswaar iets sterker dan de 105 pk metende Adventure-variant, maar laatstgenoemde kreeg de voorkeur omdat het een stuk vroeger zijn maximum koppel van 100 Nm vrijgeeft, namelijk bij 6.500 toeren. En dat is met de T van ‘Touring’ in de typeaanduiding natuurlijk een pré.

Op Sardinië, waar de bochten elkaar sneller opvolgen dan je met je ogen kunt knipperen en je met korte stoten gas, van de ene naar de andere bocht schiet en puur topvermogen van minder belang is, komt deze motorconfiguratie prima uit de verf. Alhoewel de nieuwe 890 SMT een iets kleiner achtertandwiel heeft dan de 890 Adventure R (43 i.p.v. 45) mis je gevoelsmatig niets aan acceleratie. Voordeel is dan weer dat het kleinere achtertandwiel in theorie op de snelweg dan weer voor een iets hogere topsnelheid zou moeten kunnen zorgen.

Maar op Sardinië blijft het vooral bij het korte kappen en draaien, stop-and-go. Hoe de SMT daar uit de verf komt? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 10 /2023. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 6 in de winkel

Noppennieuws 6 in de winkel

13 december, 2024

Vrijdag 6 december is Noppennieuws 6 verschenen. In dit offroad-magazine  dit keer veel aandacht voor ...

Overig nieuws