Eerste test Indian Sport Chief
Een 311 kilo zware, luchtgekoelde custom met stoterstangenblok kwalificeren als Sport? Indian doet het. Maar is het in het geval van de Sport Chief dan sport in de zin van een muscle-car, of sport zoals wij Europeanen dat kennen?
Wat maakt de Sport Chief sportiever dan een gewone Chief? Zoals wel vaker schuilt het verschil in de vering en de remmen. Vooraan zitten twee remschijven in plaats van één en de vierzuiger remklauwen zijn van een goede bekende: Brembo. De achterdempers zijn van een onbekendere partij (tenzij je diep in de MTB-wereld zit): Fox. De stereodempers zijn alleen qua veervoorspanning instelbaar, maar hebben op papier desondanks een dikke plus voor op de standaardexemplaren. Die bieden slechts een veerweg van 75 millimeter, bij de Sport zijn dat er honderd. De upside-down vork is van KYB en is niet instelbaar. Dankzij fraai gefreesde risers staat het stuur 152 millimeter hoger en het stuur zelf is vijftig millimeter dan op een gewone Chief. De voetsteunen staan verder naar achter, zodat je gevoelsmatig niet met je voeten bij de vooras zit, en het coole stuurkuipje rondt de metamorfose vervolgens af. Het motorblok en frame zijn namelijk ongewijzigd overgenomen van de Chief.
Maar hoe vertaalt zich dat naar de rijbeleving? En hoe sportief is de Sport Chief nu eigenlijk? Je leest het in MotoPlus 07/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…