Premium

Eerste test Husqvarna Norden 901 Expedition

Waar bij de standaard Norden 901 het zwaartepunt met 70% op het asfalt ligt, is dat bij de Expedition evenredig verdeeld tussen on- en offroad. Volgens Husqvarna brengt je dat net een stapje verder, wij zochten in Zuid-Afrika of dat ook echt zo is!

Om je die stap verder te brengen kreeg de Norden 901 Expedition in eerste plaats een set WP XPLOR veercomponenten aangemeten, met zowel voor als achter een rijke 240 millimeter veerweg. De voorvork en demper zijn beide volledig instelbaar, waarbij achter de ingaande demping qua high- en lowspeed instelbaar is. Met vering alleen ben je er uiteraard niet, zo kreeg de Expedition ook een extreem robuuste aluminium carterbeschermer aangemeten, evenals een hogere ruit voor verbeterde bescherming tegen de elementen en een middenbok voor het vergemakkelijken van (ketting)onderhoud en bepakken. À propos bepakken, standaard zitten er een paar waterdichte softassen met praktische rolsluiting op, die elk achttien liter aan bagage wegslikken. Klein minpuntje, de tassen versterken optisch het avontuurlijke karakter van de fiets, maar bleken in de praktijk iets minder robuust dan ze eruit zien. Bij verschillende exemplaren lieten namelijk de naden los waarmee de tas zelf op de montageplaat was bevestigd. De waterdichtheid komt dus gelukkig niet in het geding, maar er wordt ongetwijfeld nog even kritische gekeken naar deze constructie.
Verder is de uitrusting ten opzichte van de standaardversie ook nog uitgebreid met onder andere handvat- en zadelverwarming, evenals een GPS-steun boven het overzichtelijke en uiterst informatieve TFT-dashboard, en een instelbare Explorer-rijmodus.

Klinkt avontuurlijk, maar is de Norden 901 Expedition dat ook? In een tweedaagse testrit in de buurt van het Zuid-Afrikaanse Kaapstad zochten we het uit. Hoe de Expedition het tijdens die twee dagen deed, lees je in MotoPlus 07/2023. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws