Eerste test Fantic Caballero 700: onmogelijke combi of succesrecept?
De retro-middenklasse is een motorfiets rijker: de Fantic Caballero 700. Het Italiaanse merk maakt als krachtbron van de scrambler gebruik van een zeer gewaardeerd Yamaha-blok. Een onmogelijke combinatie of een recept voor succes?
Is de nieuwe 700 direct de kroon op de Caballero-serie? Fantic neemt het CP2-motorblok van Yamaha niet ongewijzigd over, maar de ingenieurs hebben gewerkt aan extra onderdelen en de elektronica. Onder de streep claimt Fantic bijna twee pk en iets meer dan drie Nm winst, al meet onze vermogensbank 71 pk in plaats van de beloofde 74 paarden. In tegenstelling tot de MT-07 wordt het vermogen geregeld door een ride-by-wire systeem in plaats van een klassieke gaskabel. Het is een noodzakelijke voorwaarde voor moderne hulpsystemen als tractiecontrole en verschillende rijmodi.
Samen met uitschakelbaar ABS maken die namelijk deel uit van het moderne elektronicapakket van de Caballero. Dat de verbinding tussen gashand en gasklep niet mechanisch is, maar elektronisch, zou zelfs puristen nauwelijks moeten storen. De tweecilinder reageert namelijk spontaan, maar perfect controleerbaar op het verdraaien van de rechterpols. Het blok werkt intuïtief, ongefilterd en altijd levendig. Het rijke koppel in het lage toerengebied harmonieert prachtig met het karakter van de Scrambler.
De combinatie tussen blok en rijwielgedeelte is dus geslaagd, maar in de uitgebreide test in MotoPlus 15/2023, vertellen we je welke indruk de Caballero 700 eenmaal onderweg nog meer achterlaat!