Premium

Eerste test Ducati Multistrada V4 Rally

Dus je wilt bij het stoplicht meeknallen met superbikes, gummen op bergwegen, comfortabel naar die bergwegen toe en dan het liefst met bagage en je liefje achterop om aansluitend daar ter plekke naast het asfalt wat gravelwegen te verkennen? De Multistrada V4 Rally van Ducati lijkt aan die wensen te kunnen voldoen, op Sicilië ervaren we hoeveel van die wensen overeind blijven.

De belangrijkste stap in de Rally-richting van de nieuwe Multistrada wordt gezet door de veerwegen van 200 millimeter (voor/achter), waardoor de bodemvrijheid toeneemt tot 235 millimeter. Daar blijft het uiteraard niet bij, de aanpassingen reiken fors verder. Zo zijn spaakwielen standaard en bovendien is die set 3,2 kilogram lichter dan de vorige optionele spaakwielen. Een aluminium carterbescherming van drie millimeter dik biedt bescherming en het rempedaal is zonder gereedschap om te zetten naar een hogere positie, waardoor staand remmen veel beter gaat. Verder zijn er ook bredere voetsteunen voor zowel rijder als passagier, die zijn voorzien van uitneembare rubbers, en een middenbok.

Het toch al uitgebreide elektronicapakket is uitgebreid met een Enduro-modus, die een slimme combinatie van settings omvat. De motorrem is maximaal, wheelie-controle is uitgeschakeld en het ABS werkt alleen nog op het voorwiel en staat dan meer slip toe. Ook is de demping extreem zacht op de eerste helft van de slag en progressiever bij dieper inveren. Dat is mogelijk door de nieuwe veerwegsensor in de rechter voorvorkpoot. Voorheen werd de dynamische demping enkel aangestuurd vanuit externe input, zoals gasgeven of remmen, maar dankzij een veerwegsensor kon Ducati hele nieuwe strategieën voor de dempingskarakteristiek ontwikkelen.

Maar hoe vertalen die aanpassingen zich naar de rijbeleving? En wat is de conclusie na de kennismaking met de Multistrada V4 Rally? Je leest het in MotoPlus 08/2023. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws