Premium

Eerste test Brabus 1300 R

Een minuut en vierenveertig seconden duurde het voordat de 144 exemplaren van de Brabus 1300 R allemaal waren uitverkocht. En hoewel een gelimiteerde serie motorfietsen vaak wordt gekocht als verzamelobject, gaan wij daadwerkelijk op pad met de veredelde Super Duke.

Inderdaad, de basis voor de Brabus 1300 R is de Super Duke 1290 R Evo van KTM. Wel is de uit Mattighofen afkomstige naked door autotuner Brabus in een ander jasje gestoken. Zo kreeg de KTM een minder hoekige carbon outfit, waardoor de R wat discreter oogt dan de Super Duke. Als je eenmaal klaar bent om te gaan rijden mag je je nestelen in het zadel met speciale gewatteerde hoes. De hendels en voetsteunen zitten perfect waar ze moeten zitten en met een druk op de knop wek je de 1.301cc zware V-twin letterlijk tot leven. Met dank aan de zwarte dubbele uitlaatdemper klinkt de Brabus wat meer gedempt dan de KTM. Het koppelingshendel laat zich gemakkelijk bedienen en ook de versnellingspook beweegt zeer ligt.

Genoeg over het uiterlijk, hoe rijdt de Brabus 1300 R? Voel je het DNA van de Super Duke of is de Brabus een totaal andere motorfiets? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 20/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws