Duurtest Yamaha Ténéré 700
Dat de terreinwaardige Yamaha Ténéré 700 vele kilometers niet schuwt, staat vast. Maar hoe heeft deze enthousiast ontvangen adventure zich gehouden over 50.000 kilometers? Het duurtest eindverslag geeft antwoord!
Normaal is een nieuw ontwikkeld motorblok vaak aanleiding voor een duurtest, maar dat ligt bij de Yamaha anders aangezien de paralleltwin van de Ténéré zich al tienduizenden keren heeft bewezen in de naakte MT-07 en de daarvan afgeleide XSR700 en Tracer 7. De ranglijst van alle duurtestmotoren wordt zelfs aangevoerd door de MT-07. Vraag is dus of de avontuurlijke allroad kwalitatief net zo goed is als de naked, of misschien zelfs wel beter. Of is de goede Yamaha-kwaliteit bij de in Frankrijk gebouwde Ténéré er wellicht op achteruit gegaan? Qua motorblok zou dat eigenlijk niet uit moeten maken, dat wordt kant-en-klaar vanuit Japan aangeleverd. Populair is de ‘T7’ sowieso: het is, na de MT-07, het bestverkochte model met dit 690cc-paralleltwin-blok, en daarnaast was er veel respons op onze vraag naar lezerservaringen met deze motor.
Allemaal leuk een aardig, maar hoe heeft de Yamaha de 50.000 kilometers gereden? Welke problemen kreeg de allroad, en is ‘ie beter dan de naakte MT-07? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 04/2023!