Premium

Dit is wat je moet weten voor het 2024 MotoGP-seizoen!

Het is weer bijna zover: de start van het MotoGP-seizoen. Voor 2024 zijn er natuurlijk weer genoeg veranderingen, van concessies voor onder andere Yamaha en Honda tot een achtvoudig-wereldkampioen die het vertrouwde Honda verruilt voor een Ducati. Tijd om de balans op te maken!

Om maar met de deur in huis te vallen: zowel Pecco Bagnaia als werkgever Ducati zijn topfavoriet voor het nieuwe seizoen. Dat bleek – naast de resultaten van vorig seizoen – ook uit de wintertesten in Maleisië en Qatar. Tijdens beide testen stond er niet alleen een Ducati op nummer één, ook was satellietrijder Martin beide keren erg snel, en deden de andere coureurs in het rood het ook goed. Logisch dat de Italianen voor 2024 geen concessies krijgen, wat ons dan weer bij Yamaha en Honda brengt. Die fabrikanten vallen namelijk in de ‘groep D’, wat betekent dat naast de testrijders ook de permanente rijders op elk circuit mogen testen, met een maximum bandenaantal van 260. Dat betekent theoretisch dat de testmogelijkheden onbegrensd zijn, maar daar blijft het niet bij. De Japanse renstallen krijgen namelijk ook zes wild card-optredens voor 2024, evenals twee extra blokken én twee aero-updates (tegenover één update voor de rest). Het is te hopen dat deze voordelen, in combinatie met de nieuwe rijders, de Japanners er weer bovenop gaan helpen.

Daarnaast is tijdens de wintertesten gebleken dat we in 2024 goed moeten letten op rookie Pedro Acosta. De pas 19-jarige Spanjaard maakte op Sepang indruk door zijn verbluffend snelle rondje, maar was ook tijdens de Sprint-simulatie erg sterk. Het lijkt er dus op dat Acosta misschien wel zijn landgenoot Marc Marquez uit de boeken gaat rijden. Marquez was namelijk 20 jaar en 63 dagen toen hij in Austin de jongste MotoGP-racewinnaar werd. Acosta wordt pas eind mei 20 jaar, dus hij heeft een paar GP’s de tijd.

Of dat Acosta gaat lukken zal de tijd leren, maar waar moeten we dit jaar nog meer op letten? In MotoPlus 05/2024 vertellen we je alles wat je voorafgaand aan het nieuwe seizoen moet weten! Nog geen abonnement, maar wel elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen stress, klik dan gewoon even hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws