Premium

Techniek: Superquadro eencilinder Ducati Hypermotard 698

Jarenlang domineerde KTM bij de dikke eencilinders, maar nu staat Ducati met de Hypermotard 698 Mono met de Superquadro eencilinder op het punt om de Oostenrijkers van de troon te stoten. Over twee weken lees je de eerste test, nu kijken we alvast naar de techniek van de eenpitter.

Dikke eencilinders zijn relatief zeldzaam, want ook in de middenklasse domineert tegenwoordig de tweecilinder met zijn rustigere loop en het hogere rijcomfort. Desondanks verraste Ducati ons in het najaar van 2023 op de EICMA met een compleet nieuw geconstrueerde eencilinder, die nu voor het eerst in de nieuwe Hypermotard 698 Mono huist. Met 77,5 pk in de straalegale, gehomologeerde versie schoof de Mono de vermogenslat voor eencilinders een stukje omhoog, hoog tijd dus om hem eens onder de loep te nemen.

Wat is het verschil met het LC4-blok van KTM? Onder andere de slag van het Italiaanse blok, dat met 62,4 mm een extreem korte slag heeft vergeleken met de 80 mm slag van de KTM-eencilinder. De boring-slag-verhouding ligt met een waarde van 0,54 zelfs nog onder het niveau van de modernste viercilinder-supersportblokken! Het korte-slag-ontwerp van Ducati’s blok maakt ook hoge toerentallen mogelijk: het nominale toerental ligt met 9.750 tpm maar liefst 1.750 tpm hoger dan bij KTM, terwijl de gemiddelde zuigersnelheid met 20,3 m/s binnen de perken blijft.

Maar wat zijn verder de verschillen tussen de twee blokken, en wat maakt het Ducati-blok verder zo bijzonder? In MotoPlus 04/2024 vertellen we je er alles over!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Eerste indruk: Indian Scout

17 april, 2024

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt ...

Overig nieuws