Warmdraaien

Pk’s en Euro5? Rijden op motoren met een eigen gezicht, dat willen we

Een dag rondlopen op de grote EICMA-motorbeurs in Milaan geeft je naast een paar zere voeten ook een aardige indruk van de stand van zaken in motorland. Amper bekomen van de Euro4-eisen, staat ons in 2020 namelijk alweer de volgende horde te wachten in de vorm van Euro5 en dat werpt zijn schaduw toch al vooruit.

2019 lijkt dus weer zo’n tussenjaar te worden, net zoals 2016 dat ook was. Het broeit dus wel bij de grote merken, maar de meesten houden hun kruit nog even een jaartje droog. En ik vermoed zelfs dat de late komst van die nieuwe Yamaha Ténéré 700 – pas in het najaar van 2019 – hiermee te maken heeft.

Kawasaki
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen die de regel bevestigen: met name Kawasaki, KTM en BMW kwamen met serieus nieuws dat de EICMA-rondgang meer dan de moeite waard maakte. Kawasaki’s nieuwe Z400 wordt ongetwijfeld een A2-topper en bij de Versys 1000 heeft Kawasaki serieus de punten op de ‘i’ gezet. Het zou me niet verbazen wanneer deze viercilinderallroad nu eindelijk eens wat echte gaten in het in beton gegoten tweecilinder-bastion gaat schieten. Vooral in de SE-uitvoering kan hij het qua uitrusting en technische bagage opnemen tegen de toppers in dit segment.

KTM
Bij KTM ging veel aandacht uit naar de nieuwe 790 Adventure/R. Een nieuwe middenklasseallroad die de lat in dit middensegment hoger moet leggen. Nadat de ‘gematigde’ nieuwe Honda Africa Twin een verkoopsucces werd, gingen ook bij de andere merken de ogen open en zien we opeens een hele serie serieuze allroads op de markt komen die rond de 200 kilo wegen en tussen de 75 en 105 pk leveren. Het mag blijkbaar wel iets minder: die peperdure kanonnen met 150+ pk’s en veel dure elektronica zijn lang niet voor iedereen weggelegd. En bovendien blijk je in de praktijk met wat minder power en minder gewicht eigenlijk veel lekkerder te kunnen rijden. Zeker als de wegen smaller worden en het terrein zwaarder. Dat laatste leken de fabrikanten een beetje te zijn vergeten met hun dikke bionische allroads!

BMW
BMW zorgde opnieuw voor de beursknallers. De Duitsers toonden een maandje geleden in eigen huis op de Intermot in Keulen al de twee nieuwe (Euro5!) boxers, de R1250GS en R1250RT, en daar kwamen in Milaan dus de kale R, de gestroomlijnde RS en de dikke GS Adventure bij. En daarmee was de koek nog niet op, want met de F850GS Adventure hebben zij ook een volwaardige allroad in het middensegment en verder presenteerde BMW een nieuwe C400GT scooter.

Maar het klapstuk was toch wel de nieuwe S1000RR. In 2010 bezorgde deze sportieve BMW veel Japanners hoofdpijn, omdat deze RR de Japanse superbikes op alle fronten overtroefde. En die geschiedenis lijkt zich te herhalen – met 207 pk (8 pk meer) en 197 kilo (11 kilo minder). En dat alles in een mooier, symmetrisch design.

Dat BMW trouwens juist in Italië met al dit nieuws komt, geeft aan dat het merk allang niet meer alleen in Duitsland gewaardeerd wordt. Ze zijn nu in meer dan twintig grote motorlanden marktleider en stevenen af op hun achtste verkooprecordjaar in successie. Blijkbaar doen ze iets goed, daar in München, hoezeer BMW-haters daar ook van gruwelen…

Royal Enfield
Persoonlijk vond ik het nieuws bij – nota bene – Royal Enfield het allerleukste. En ik was niet de enige die vertederd raakte door hun prachtige 834cc V-twin studiemodel en de realistische en klassiek ogende 650 Continental GT en 650 Interceptor.

Er klonk een spontaan applaus toen duidelijk werd dat het van oorsprong Engelse merk, dat tegenwoordig in India is gevestigd, weer een serieuze speler wil gaan worden. Het enthousiasme van de typisch Indiaas-Engels sprekende presentator en de gelikte promotiefilmpjes zorgden voor een heerlijke, positieve vibe en brachten al het hieperdepiep-motornieuws in één klap weer met beide voeten op aarde. Hartverwarmend: hoezo pk’s, elektronica en Euro5? Gewoon lekker motorrijden op motoren met een eigen gezicht, dat willen we!

 – Eric Bulsink
    Hoofdredacteur MotoPlus

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.