PK-tovenaar Jörg Möller overleden
Meestertuner Jörg Möller is 16 maart op tachtigjarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Pesaro. Het Duitse tweetakt-genie haalde met Van Veen Kreidler, Morbidelli, Minarelli en MBA meerdere wereldtitels binnen.
De imposante carrière van Möller begint in 1970 als broekie bij Van Veen Kreidler. Möller is nog maar net aan de Ingenieursschule in Essen afgestudeerd als hij op de Amsterdamse raceafdeling begint. Het helpt mee dat hij voor zijn eindstudie uit een Kreidler-blok bijna vijftien pk weet te halen, over het voor een tuner noodzakelijke ‘Fingerspitzengefühl’ beschikt en tunen zelfs als hobby ziet.
In 1971 zit de Van Veen Kreidler al op 17,5 pk en draait de kleine luchtkoeler 16.000 tpm. Aan het eind van het raceseizoen heeft het blok er nog een pk bijgekregen en dat is goed genoeg voor de wereldtitel. Daarbij komt dat het blok over een relatief breed toerengebied zijn vermogen afgeeft. In 1973 haalt Jan de Vries zijn tweede wereldtitel op een machine die al twintig pk afgeeft. Een jaar later helpt Möller Henk van Kessel aan diens wereldtitel in de borrelklasse
Na Van Veen trekt Möller naar Pesaro in Italië waar bij Giancarlo Morbidelli lires en nieuwe uitdagingen wachten. De debuterende Morbidelli 125cc twin is drie keer op rij de beste van de wereld. Paolo Pileri (1975) en Pierpaolo Bianchi (1976 en 1977) sturen de razendsnelle tweetakt naar de titels. De Morbidelli is zo snel dat het kansloze Yamaha zich terugtrekt uit de 125cc-klasse.
Möller is vooral bekend van de lichtere racemotoren, maar bouwde ook 250, 350 en zelfs een viercilinder 500cc racer voor Morbidelli. Graziano Rossi boekte drie keer winst op de kwartliter en Mario Lega werd er in 1977 wereldkampioen mee. Als Morbidelli zich terugtrekt uit de racerij gaat Möller naar MBA waar dezelfde machines met andere logo’s gewoon alles blijven winnen. (wereldtitels in 1978 en 1980)
De laatste wereldtitels scoorde Möller niet met de minste geringste. In 1979 en 1981 pakt Ángel Nieto op – ondertussen – Minarelli twee 125cc-wereldtitels. De tweecilinder is dan al goed voor 44,8 pk en weegt droog slechts 78 kilo.