Pijn aan de pomp
Het is een wijdverbreid misverstand: een pomphouder zou bij een stijgende benzineprijs ook meer gaan verdienen. Het tegendeel is het geval.
Doordat de pomphouder een vaste korting in centen krijgt van de oliemaatschappij en niet in procenten.
Winstmarge
De gemiddelde winstmarge bedraagt 8 cent maar die wordt veelal opgesouppeerd door de kortingen die pomphouders zelf geven op de benzineprijs. Dat is geen kwestie van willen maar van moeten in een land met de hoogste tankstationdichtheid van Europa en dus een moordende concurrentie.
‘Meer korting zit er niet in”, zegt Ewout Klok van de BETA. “De rek is er uit. Ik ken pomphouders die hun brandstoffen al met een paar cent verlies moeten aanbieden om maar die concurrentie aan te blijven gaan. Maar als ook nog de inkomsten van de tankshop gaan tegenvallen omdat de automobilist minder vaak komt, dan wordt het erg moeilijk.
Tel daarbij op dat wij als pomphouders ook de verhoging krijgen doorberekend als we brandstof moeten inkopen en je kunt je voorstellen hoe benauwd sommigen het krijgen.”
Accijnsheffing
Klok pleit voor een systeem van acccijnsheffing dat overeenkomt met dat van de Belgen. Daarbij daalt de accijins als brandstoffen duurder worden en stijgt weer zodra de brandstoffen weer goedkoper worden. “Misschien dat Den Haag eindelijk eens dat Kwartje van Kok kan afschaffen. Dat was destijds een tijdelijke maatregel en heeft nu wel lang genoeg geduurd. Het zou de economie ten goede komen.”
De kans dat dat gebeurt is vrij gering. De Nederlandse staat haalt jaarlijks vier miljard euro op aan accijns en heffingen op en over brandstof.