Pas op! Onbreekbaar!
Nu’Clear klinkt als een explosief mengseltje, maar nee, deze boxer loopt niet op plutonium. En ook al lijkt de aandrijving elektrisch, hier geschiedt de verbranding nog gewoon heerlijk ouderwets met carburateurs. ‘Nu’Clear’ is een neologisme van de woorden ‘nieuw’ (new of nu) en ‘helder’ (clear) en slaat op het kogelvrije plexiglazen frame- en veringonderdelen. In theorie is deze Nu’Clear redelijk onbreekbaar.
Zo modern als het uiterlijk oogt, zo ouderwets is de techniek. De Nu’Clear wordt namelijk aangedreven door de redelijk bejaarde M71-boxer van Ural, die in zijn oervorm op de R71-boxer van BMW is gebaseerd. De boxer wordt gevoed door twee gestileerde Bing-carburateurs, die achter een enorme luchtfilterkast schuilgaan. Bijzonder is dat het motorblok 180 graden gedraaid in het plexiglazen frame is gemonteerd. Daarnaast is het een boxer zonder cardan, want het concept is voorzien van hydrostatische aandrijving, waarbij de wielen middels oliedruk draaien. En of het allemaal al niet bijzonder genoeg is, zijn de wielassen voor en achter gelagerd in horizontaal geplaatste veren, een techniek uit de eerste helft van de twintigste eeuw.
Het royale gebruik van plexiglas is zelfs doorgetrokken tot de wielen. De Com-Star-achtige wielen lijkt van metaal, maar zijn dus ook van plexiglas gemaakt. Ook de banden ogen lekker futuristisch met de grote witte profielblokken. Ook dat is trouwens niets nieuws, want heel vroeger, tot pakweg 1920, waren de meeste banden wit. Dat kwam door het gebruik van zinkoxide, dat door het rubber werd gemixt. Pas na het bijmengen van roet weden banden zwart en werden ze ook sterker dan voorheen.