Warmdraaien

Oude liefde roest inderdaad niet!

Mijn eerste nieuwe motor kocht ik in 1991: een dikke Honda XR600R. Wat was ik er trots op! Na de eerste offroad-revival aan het eind van de jaren zeventig – waarbij de Yamaha XT Nederland op noppen zette – was die XR600R alweer van een nieuwere generatie.

Maar niet minder succesvol; het Honda-rood voerde in die jaren negentig de boventoon in de Nederlandse bossen en op de maisvelden. Jaarlijks werden er vele honderden nieuwe XR-ren verkocht. Misschien kwam het wel door dat laatste – of was het gewoon mijn sportieve motorhart? – dat ik die trouwe en probleemloze XR in 1993 verruilde voor een heuse nieuwe Husqvarna-enduromotor. Een TE350 met dubbele uitlaatdempers, waarvan ik nu nog wel eens denk: had ik hem nog maar…

Historie
De Husqvarna TE350 was een rasechte wedstrijd-enduro, die al werd geproduceerd bij het Italiaanse Cagiva-concern aan de oevers van het Lago di Varese. In diezelfde fabriek worden vandaag de dag nog steeds de MV Agusta’s geproduceerd. En in een ver verleden werden daar Aermacchi-watervliegtuigen gebouwd, dus de historie druipt er vanaf.

Die TE350 uit 1993 was voor mijzelf ook de start van een langdurige relatie met Husqvarna; ook vandaag de dag staan er nog steeds enkele Husqvarna terreinmotoren bij mij in de schuur. En oude liefde roest inderdaad niet, dus ik wees mezelf maar aan als vrijwilliger voor de eerste test van de Husqvarna 701 Vitpilen in Barcelona. Nadat Husqvarna in Italiaanse handen na de eeuwwisseling in verval raakte volgde eerst de overname door BMW in 2007. Maar pizza en bratwurst bleek toch een slechte combinatie en de redding kwam uiteindelijk van Oostenrijkse aartsvijand KTM. KTM-topman Stefan Pierer nam in 2013 op persoonlijke titel Husqvarna over van de Duitsers. Hij verhuisde de productie naar Mattighofen en past nu de Volkswagen-blauwdruk toe op KTM en Husqvarna: meerdere merken op de markt brengen met dezelfde technische basis.

OUDE LIEFDE ROEST INDERDAAD NIET, DUS IK WEES MEZELF MAAR AAN ALS VRIJWILLIGER VOOR DE EERSTE TEST VAN DE HUSQVARNA 701 VITPILEN

eric 3

Eric Bulsink Hoofdredacteur MotoPlus

Wegmodellen
Met deze strategie krabbelde Husqvarna weer op en in 2017 werden er wereldwijd alweer ruim 36.000 Oostenrijkse Husqvarna terreinmotoren verkocht, een onverwacht succes. Om het merk door te laten groeien is nu de wegsector aan de beurt. Met andere woorden: ook de wegmodellen van KTM worden de komende jaren met een Husqvarna-jasje leverbaar. Op zich is dat minder vreemd dan het lijkt, want van oorsprong was Husqvarna een fabrikant van wegmotoren. Hun snelle V-twins waren voor de tweede wereldoorlog zelfs oppermachtig in menige wegrace. Maar na de oorlog was er geen tijd meer voor dergelijke frivoliteiten; de wederopbouw vroeg vooral om goedkope vervoersmiddelen, dus deden de simpele tweetakten hun intrede.

In 1955 introduceerde Husqvarna daarom de Silverpilen, Zweeds voor ‘Zilveren Pijl’. Een voor die tijd innovatieve en superlichte Husqvarna-tweetakt, die vooral uitblonk bij offroad-gebruik. Met deze Silverpilen werd Husqvarna leading in de toenmalige noppenwereld; het leidde in 1959 tot de eerste Husqvarna motorcross-wereldtitel, waarna er nog veel titels zouden volgen.
Anno 2018 hebben de nieuwe wegmodellen van Husqvarna de namen Vitpilen (de roadsters) en Svartpilen (de scramblers) meegekregen. Waar de Silverpilen ruim 60 jaar geleden de omslag van wegmerk naar terreinmerk inluidde, daar moeten de Vitpilen en Svartpilen Husqvarna juist weer op het asfalt op de kaart zetten; wat een prachtig eerbetoon! Ga er maar van uit dat de geteste 701 (zie pagina 18) de voorloper is van een nieuwe Husqvarna-generatie. Ik kan wat dat betreft bijna niet wachten op een 1301 op basis van de machtige KTM 1290 V-twin…

– Eric Bulsink Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 6 in de winkel

Noppennieuws 6 in de winkel

13 december, 2024

Vrijdag 6 december is Noppennieuws 6 verschenen. In dit offroad-magazine  dit keer veel aandacht voor ...

Overig nieuws