Oud versus nieuw: Honda NC750X
De tijd vliegt, in 2012 alweer lanceerde Honda haar zeer doordachte NC700-platform, met verschillende opvallende technische oplossingen. Zo werd onder meer dankzij de sterk in het frame voorover gekantelde paralleltwin een praktisch opbergvak op de plaats van de tank gecreëerd. Een rasechte allrounder, tegen een zeer betaalbare prijs ook nog.
Inmiddels zijn we alweer verschillende updates en modeljaren verder en gaat de praktisch ingestelde Honda als NC750 door het leven. En daar is het woord gevallen: praktisch. De twin, met 270 graden verzette kruktappen en het bij de update in 2018 van 6.500 naar 7.400 toeren verhoogde maximum toerental, weet techfreaks en toerenjunkies maar in beperkte mate te boeien. In combinatie met het terughoudende en misschien wat conservatieve design en het even praktische als unieke reeds genoemde bergvak, staat de NC, die er met ingang van dit modeljaar alleen nog in de X-versie is, een beetje bekend als een grijs windjack. Maar wat is er mis met windjack als het om niets meer gaat dan het warm houden van je lichaam? Precies, niets. De NC is inmiddels door en door gerijpt, iets dat zeker geldt voor het actuele 2021-model, dat nu aan de Euro5-norm voldoet, een paar kilo lichter is geworden, een aangescherpt uiterlijk kreeg en ook een iets rijkere uitrusting.
Op papier dus weer een stap voorwaarts, maar is het dat ook daadwerkelijk? Om dat uit te vogelen gingen met de nieuwe en oude NC op pad, om de sterke en minder sterke punten van beide te achterhalen. Welke het voortouw nam? Je leest het in MotoPlus 14/2021, vanaf 9 juli in de winkel. Liever MotoPlus iedere twee weken automatisch in de bus, inclusief gratis toegang tot ons volledige digitale archief met inmiddels meer dan 360 uitgaven? Klik dan hier voor een abonnement!