Opvallende Buell in de maak
Buell motorfietsen zijn er nog altijd, respectievelijk weer. Nadat Harley-Davidson in 2009 tot ieders verrassing de deuren van haar meer sportieve dochteronderneming sloot, ging oprichter en naamgever Erik Buell vrijwel naadloos verder met EBR (Erik Buell Racing). Ondertussen is EBR weer Buell, geleid door Bill Melvin. Erik Buell is niet langer aan boord, hij wijdt zich met zijn bedrijf Fuell aan kleinere tweewielers met elektrische aandrijving, terwijl zijn ouder firma enigszins op oude voet verder gaat.
Sinds 2021 worden motoren van het merk Buell geproduceerd in Grand Rapids, Michigan. Dus niet meer in East Troy, Wisconsin, zoals in het verleden. Het merk heeft ambitieuze plannen en wil tot en met 2024 in totaal tien nieuwe modellen lanceren. Naast de doorontwikkelde Hammerhead 1190 en de 1190 SX naked, zal in 2023 ook het nieuwe Super Touring-model in de line-up staan. Daarnaast slaat Buell blijkbaar ook een volledig nieuwe weg in, en wel met deze Baja 1190 DR Dune Racer, die komend jaar al in productie zou moeten gaan. Ondanks dat de ontwikkeling nog niet is voltooid, kan de Baja 1190 in Amerika al worden gereserveerd. De prijs begint bij 19.995 Amerikaanse dollar (ca. € 18.600,-).
Het behoorlijk sportieve offroadmodel is ontwikkeld op basis van de 1190 HCR, waarmee Logan Cipala al succesvol deelnam aan verschillende heuvelklimevenementen en in 2020 hillclimb kampioen werd in de VS. De Baja 1190 is uitgerust met de vloeistofgekoelde 1190 V-twin met 72 graden cilinderhoek, die oorspronkelijk als 1125 door Rotax en Buell werd ontwikkeld. Goed voor 185 pk, wat het tot een van de krachtigste en snelste offroads ter wereld maakt. Naast het piekvermogen wordt een maximumkoppel van 138 Nm bij 8.200 tpm genoemd.
Het rijwielgedeelte van de Baja 1190 bestaat uit een stalen trellisframe met upside-down voorvork en een opvallend lange achterbrug. Dit resulteert in een navenant lange wielbasis, die variabel is van 1.625 tot 1.778 millimeter. De balhoofdhoek van 63,25° graden is eveneens op rechtuitstabiliteit gericht. De zithoogte van 950 mm is daarbij meer dan offroadwaardig. Verdere technische details met betrekking tot de DR heeft Buell nog niet bekend gemaakt.
Onder de streep een ronduit opvallende motorfiets, waarvan vooralsnog niet bekend is of ‘ie ook in Europa leverbaar wordt.