Nieuws

Opnieuw elektrische middenbok bij BMW?

Maakte de elektrische middenbok een comeback? Dat zou zomaar eens kunnen, want uit nieuwe patenttekeningen blijkt dat BMW werkt aan een rentree van het systeem, dat in 2004 debuteerde op de K1200LT.

De toermastodont van de Duitsers, die van 1998 tot 2009 in het BMW-gamma zat zette een goede 400 kilo gewicht op de schaal. Vanwege dat enorme gewicht had de LT een achteruit-assistent, aangedreven door de elektromotor van de startmotor. In 2004 kreeg het model bovendien een elektrohydraulische middenbok, waarmee de gigant met een druk op de knop automatisch op te bokken was. Daarbij bouwde een elektrische pomp in het hydraulische systeem druk op, waardoor de middenbok in- of uitgeklapt werd. 

Sinds 2011 heeft BMW in het zelfde segment de K1600-modellen in het gamma, met een vier- in plaats van een zescilinder. En ook die giganten staan voor dikke 350-kg-plus op de lijst. Met accessoires gaat het gewicht zelfs al snel naar de 400 kilo. En ook de K1600’s hebben een achteruit, maar wat tot nu toe ontbreekt is een elektrische middenbok. Nieuwe patenttekeningen, die waarschijnlijk van de hand van BMW zijn, doen een comeback van deze middenbok vermoeden. 

Nog niet alle details zijn bekend, maar er zijn wel wat veranderingen ten opzichte van de eerdere variant uit 2004. Waar bij de K1200LT rechts op het stuur op een knop moest worden gedrukt en er passief op of naast de motor gewacht moest worden tot de hydrauliek de middenbok had uitgeklapt, gaat het bij de nieuwste versie eerder om een ondersteunend assistentiesysteem. 

De bok moet namelijk met de voet naar beneden worden geklapt, waarna een sensor bodemcontact registreert en de elektronica verder assisteert met opbokken. Met schakelaars op het stuur en aan de achterzijde van de motor kan er met deze ondersteunende kracht worden gevarieerd of kan het zelfs helemaal worden uitgeschakeld. Bij het opbokken is ook een ondersteunende elektrische impuls mogelijk.

Voordeel van dit systeem is dat de lange hevel aan de middenbok niet langer nodig is, wat esthetisch mooier is natuurlijk. Dat maakt deze middenbok niet alleen interessant voor de K1600-modellen maar bijvoorbeeld ook voor de nieuwe R1300GS, die naar alle waarschijnlijkheid in de loop van 2023 wordt gepresenteerd.    

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Suzuki GSX-8R

Eerste test Suzuki GSX-8R

2 maart, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Kawasaki Promo Tour 2024

Kawasaki Promo Tour 2024

1 maart, 2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou ...
Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...

Overig nieuws