Op allroad-avontuur door West-Polen
West-Polen is onder motorrijders niet heel bekend als reisbestemming. Daarom trok Peter van der Sanden, na een tip van een deelnemer aan de Breslau Rally, richting Krosno Odrzanskie. De ideale plek als uitvalsbasis voor het avontuur buiten de gebaande paden. Ver genoeg weg van de snelweg, drie kilometer van een tankstation en direct grenzend aan onverharde wegen.
Ruige natuur en vergezichten
Op internet zwerven vooral foto’s rond van rally-deelnemers die tot hun middel in de modder staan, maar die waterpartijen zitten enkel in de proeven, wordt hem verzekerd. Een geruststellende gedachte wanneer je het avontuur met een splinternieuwe Africa Twin tegemoet gaat. Een echte allroad die volgens de folder z’n handjes niet omdraait voor een paar zandpaden, tot op zekere hoogte dan. Hou je van ruige natuur en een licht glooiende omgeving met mooie vergezichten, dan word je in dit gebied tussen pakweg Frankfurt am Oder en de stad Zielona Gora (Grunberg op z’n Duits), helemaal op je wenken bediend.
Met je allroad door de uiterwaarden van de Oder, het kan gewoon. Op een enkele plaatselijke visser na, ben je daar de enige. De rivier de Oder vormt voor een deel de grens tussen Polen en Duitsland. Waar de snel stromende Oder landinwaarts gaat, verzorgen (gratis) veerpontjes de overtocht. Vanwege de sterke stroming is het mogelijk om zonder mechanische aandrijving naar de overkant te gaan.
Offroad en musea
De routes blijken een schot in de roos, de ene is wat meer uitdagend dan de andere, maar allemaal zitten ze vol verrassingen. De ondergrond is over het algemeen zanderig, wat voorkomt dat het na een regenbui direct spekglad wordt, zoals dat op kleigrond het geval is. Waar je overal wel en niet mag rijden blijft een beetje onduidelijk. In het buitengebied op onverharde wegen is geen probleem, maar de bossen zijn een ander verhaal. Rijden op doorgaande (onverharde) wegen is toegestaan, maar het is lastig te beoordelen wat een doorgaand pad is en wat niet. Of er naast offroad ook nog iets anders te beleven is? Jazeker, het stoomtreinenmuseum in Wolsztyn bijvoorbeeld. Dit openluchtmuseum, in feite niets meer of minder dan een nog dagelijks functionerende werkplaats uit 1907 voor stoomtreinen, is helemaal operationeel. Het is de enige plek in Europa waar nog een dagelijkse dienstregeling is met zware dampende stoomtreinen. Voor een paar euro mag je overal vrij rondlopen, opklimmen en in zitten. Bij de receptie hangt een lijst waarop de dienstregeling van de stoomtrein staat vermeld.
Wil je een mooie binnenstad bezoeken, zet dan studentenstad Zielona Gora (Grunbeg) op je to do-lijstje. Na alle rust in het buitengebied is het daar wel even wennen aan de drukte. Er lopen zelfs ‘handhavers’ met bonnenboekjes rond. Daarover gesproken, op de doorgaande wegen moet je in de dorpjes bedacht zijn op flitskasten, vooral bij oversteekplaatsen. Daarbuiten lijkt er trouwens geen snelheidslimiet te gelden. Rij je netjes 80, komt er gegarandeerd een Pool voorbij vliegen met 150 km/uur. En vooral van inhalen op de meest onmogelijke plekken zijn ze een groot liefhebber.
Wacht niet te lang!
Een toeristische trekpleister zal West-Polen nooit worden. En dat is misschien maar goed ook. Zelf een keer zelf zo’n avontuur ondernemen? Wacht dan niet te lang, de Poolse Grünen doen qua fanatisme weinig onder voor hun buren in het westen. Voor je het weet ben je ook in Polen niet meer welkom met een allroad, en dat zou eeuwig zonde zijn!
Het hele reisverhaal lees je in MotoPlus 6-2018. Vanaf 23 maart in de winkel. In dit nummer lees je ook over de reis van Jo Deleker door Mexico. Langs de ruïnes van de Azteken en de Maya’s, tropische jungle, woestijnen met veel cactussen, koloniale steden, vriendelijke mensen en rokende vulkanen.