Onder de hamer: Vespa Gigante
Eerst maar eens de klinische cijfers van deze scooter. Lengte 360 cm, breedte 140 cm, hoogte 200 cm en gewicht 900 kilo. Niemand die deze Vespa nog als een “typisch scootertje” wegzet. Tenzij je een Boss Hoss als pitbike inschaalt natuurlijk.
Deze Vespa Gigante is een replica van een model uit 1951 dat Corradino d’Ascanio werd gebouwd voor de Fiera del Ciclo e Motociclo in Milaan. De Italiaan kreeg de opdracht hoogstpersoonlijk van Enrico Piaggio. Hij ontwierp een Vespa die er misleidend uitzag en speelde met het verschil tussen “zicht” en “perceptie”. Het menselijk brein ziet geen gigantische Vespa met een normaal persoon erop, maar een normale Vespa met een piepklein persoon erop. De “Vespone” toerde voor reclamedoeleinden door Italië in 1951-52.
Op de foto’s staat de reuzenscooter naast een normaal exemplaar. Kleine opmerking tussendoor: die originele 1:1 Vespa op de foto’s is niet bij de bieding op Catawiki inbegrepen. De Gigante is gemaakt in een schaal van 2:1. Dat komt overeen met een volume en gewicht dat acht keer groter is dan een gewoon exemplaar.
De bouw van de replica startte in 2011 en duurde alles bij elkaar acht maanden. De bouwers staken liefst tweeduizend manuren in de scooter. Een bont scala aan vakmensen ging los op de Gigante. Plaatwerkers hamerden de carrosserie. De lokale gieterij goot onderdelen uit aluminium (carters en stuur), staal (cilinder, vliegwiel, hendels, rempedaal, carburateur) en rubber (voetsteunen, motorkapafdichting). Met een gewicht van negenhonderd kilo mag het geen verrassing heten dat de scooter niet over twee, maar over vier wielen beschikt. Een beetje stabiliserende hulp van twee zijwieltjes kan geen kwaad.
Toch is het ook met vier wielen niet echt een optie om de Gigante naar huis te rijden. De maxi-Vespa staat namelijk in Macerata in thuisland Italië. Catawiki kent een lokale en ervaren transporteur die de scooter vervoert. De kosten daarvan bedragen naar schatting € 2.500,- bij een afstand tussen de duizend en tweeduizend kilometer. Dat is een peulenschil bij de geschatte opbrengsten van de Gigante. Catawiki denkt dat deze unieke reus tussen € 80.000,- en € 100.000,- gaat opbrengen.
Wil jij meer unieke motorfietsen bekijken? Klik hier
Verkocht
Dat tweetakten hip aan het worden zijn blijkt uit de prijzen waarvoor de “Beste stinkers” uit de vorige aflevering weg zijn gegaan. De Suzuki RGV250 (VJ22) in concoursstaat ging ondanks de 27.123 kilometer levenservaring weg voor € 7.500,-. De eveneens smetteloze Aprilia in Chesterfield-uitvoering uit 1996 leverde vijfhonderd euro minder op. Dat ook sportieve viertakt klassiekers op de nodige aandacht kunnen rekenen blijkt uit de € 6.000,- die voor een rood witte Yamaha R1 van de eerste generatie is neergelegd.