Onder de hamer: hete Harley’s
Van ‘It geht oan’ en ijspret is absoluut geen sprake, maar het is weldegelijk winter in motorland. Daarom is het des te opvallender dat een motormerk dat we vooral associëren met zomerse plezierritjes ontstellend gewild is in deze donkere maanden. Of er nu pekel ligt of niet: Harley-Davidson is hot als we veilingmeester John Searle van Catawiki mogen geloven.
Het type maakt uiteindelijk niet eens zo veel uit; als het ding maar in de Verenigde Staten is gebouwd, potato-potato brabbelt en het Harley-logo op de stalen benzinetank heeft staan. Afgelopen week sloot een veiling van zeven Harley’s en die gingen stuk voor stuk weg voor een hoger bedrag dan de afgesproken minimumprijs. Dit keer is dus de verkopende partij de spekkoper, waar zo vaak de koper voor een lekker laag bedrag een motorfiets koopt. Het dubbeltje valt dus niet altijd dezelfde kant op. Misschien iets om in gedachten te houden als er toevallig een Harley-Davidson in de schuur stof staat te happen.
Met het Harley-logo en een V-twin houden de meeste gelijkenissen tussen de ondertussen allemaal verkochte modellen wel op. De onderlinge verschillen zijn immens. De (overboden) vraagprijzen variëren bijvoorbeeld van € 4.200,- tot € 15.000,-. De cilinderinhoud schommelt van 883 cc voor een Sportster uit 1993 tot 1584 cc voor een 2007 FLHX Street Glide. En waar de eerste vooral heel kaal is en nota bene in Italië staat, is de tweede een luxe toermachine die volbehangen is met extra’s en lekker makkelijk ergens in Holland staat.
Open de website van Catawiki en motorfiets na motorfiets trekt aan je voorbij. Voor de ene haal je nog niet eens je neus op, maar bij de ander begint het direct te kriebelen. Natuurlijk is dat voor iedereen anders. Al zijn er modellen die op meer dan voldoende belangstelling mogen rekenen. Neem bijvoorbeeld deze BMW R69 uit 1960. Slechts 2.954 exemplaren van deze klassieke en begeerlijke 600cc verlieten ooit de fabriekshallen. Die zeldzaamheid – en de fantastische conditie – zie je terug in de aandacht en biddingen voor de Duitser. Met een geschatte verkoopprijs van € 25.000,- kijken wij nog maar eens een digitaal deurtje verder.
Laat een deurtje verderop nu uitgerekend deze youngtimer Honda VF1000R staan. Wekt eenzelfde begeerte op als de BMW, maar is verder compleet anders. Met slechts 28.000 kilometer op de teller is de sportfiets amper ingelopen. Daarvoor is een passende oplossing: koop de motorfiets nu van zijn Italiaanse eigenaar en rij hem dit voorjaar via de Dolomieten, Alpen en knallend over de Autobahn naar huis. Motor blij, jij blij. Reken bij de Honda niet op zo’n torenhoog bedrag als de BMW, maar eerder rond de € 7.000,-