Nieuws

Onder de hamer: BMW R7 Tribute

Deze R7 Tribute lijkt rechtstreeks uit de BMW-fabrieken of uit de werkplaats van Roland Sands te komen, maar is in werkelijkheid puur Hollands. Op basis van een RnineT toverde Boss Classics deze unieke retro uit de hoge hoed.

Waar Boss Classics de inspiratie vandaan haalde voor deze Tribute is duidelijk: de door Alfred Böning in 1934 gebouwde R7. Dat is niet alleen een heel bijzondere motorfiets, vanwege de oorlog is het bij slechts een prototype gebleven dat in het BMW-museum in München staat. Mocht iemand dat willen bestempelen als ordinair jatwerk, dan moet hij of zij eens kijken naar het werk dat er in de motorfiets is gaan zitten. Boss Classics klopte al het plaatwerk, inclusief de spatborden en de benzinetank met de hand uit vliegtuigaluminium. De pin-striping is ambachtelijk met het kwastje opgebracht. De uitlaten zijn watergeblazen. Met zeer hoge waterdruk kregen ze hun sierlijke vorm. Het overvloedige plaatwerk is eenvoudig te verwijderen. Heel onverwacht komen er hele gewone onderdelen onder vandaan. Het frame, blok, de wielen, versnellingsbak, remmen en elektronica zijn een-op-een overgenomen van een RnineT uit 2018. De RDW toonde zich al net zo onder de indruk van deze creatie als de koper van de motorfiets die er op Catawiki € 29.000,- voor over had.

Meer unieke motorfietsen bekijken? Klik hier

Exoot verkocht

Ergens ter wereld is iemand heel erg blij. De POWA D10 die onlangs bij Catawiki onder de hamer ging, is namelijk verkocht voor slecht € 10.000,-. Ergens op deze aarde heeft iemand zich geschaard onder het super-exclusieve clubje van POWA-eigenaren. Van deze futuristische Zwitserse tijdmachine op basis van een Yamaha FZ750 zijn er slechts tien gemaakt.

Duc 748 zonder minimumprijs

Een zogenaamde No Reserve veiling is altijd leuk omdat er geen minimumprijs is vastgesteld. Met een beetje mazzel koop je dus een droommotor voor een grijpstuiver. Bij Catawiki gaat deze Ducati 748 Biposto uit 1996 No Reserve weg. Met 38.088 kilometer op de teller is het een motorfiets die bijna een keer rondom de aarde reed, maar je haalt met de rode Italiaan wel een stijlicoon van de bovenste plank in huis. Op een paar carbon Termignoni dempers na is de machine origineel.

Ducati bouwde het kleine – betaalbaardere – broertje van de 916 van 1994 tot en met 2002. Met 96 pk en een drooggewicht van 202 kilo is het een lichte sportieveling. De smallere banden maken het zelfs een betere stuurfiets dan de veel geroemde 916. Dat komt ook wel tot uiting in de drie supersport-titels die de 748 van 1995 tot en met 1997 haalde met Michel Paquay, Fabrizio Pirovano en Paolo Casoli. Hopelijk heeft de vorige eigenaar van deze 748 deze racesuccessen niet al te veel gekopieerd tijdens circuitdagen, maar een Biposto ziet waarschijnlijk minder vaak het circuit dan een eenzitter. Een 748 heeft exact hetzelfde magnifieke lijnenspel als de 916, rijdt prettiger en heeft bovendien nog altijd een lager prijskaartje.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws