Occasion speedbikes
Het is een beetje een uitstervend genre, de speedbike. Gekuipte machines met een uiterst potent blok in het vooronder waarmee je de snelwegkilometers in moordend tempo aan elkaar rijgt. Een beetje misleidend is de benaming overigens wel, want ze hebben in de praktijk heel wat meer in hun mars dan enkel een beetje hard rechtuit rijden!
Als grondlegger van het segment geldt natuurlijk de Suzuki GSX1300R Hayabusa, de eerste serieproductiemotor met een officiële topsnelheid van boven de 300 km/uur. De 175 pk sterke, in 1999 gepresenteerde Japanse slechtvalk deed niet alleen de hartjes van sportieve motorrijders sneller kloppen, ook die van overijverige ambtenaren, er werden zelfs kamervragen over gesteld. De commotie was zo groot dat het Suzuki deed besluiten om de tweede generatie, die in 2001 het licht zag, te begrenzen op een topsnelheid van 295 km/uur. Horen we iemand symboolpolitiek roepen?
Hoewel de Hayabusa te boek staat als de eerste echte speedbike, was het concept van een supersnelle sportieve toermachine helemaal niet nieuw. Honda had bijvoorbeeld de Blackbird al en Kawasaki haar ZZR. En zo zijn er nog tal van voorbeelden, de een met de focus net iets meer op het sportieve karakter, de ander juist op de toereigenschappen.
In MotoPlus 22/2020 stellen we in een uitgebreid occasionartikel tien machines aan je voor die het snellere voetenwerk tot in de puntjes beheersen. Van de toergerichte BMW K1300S tot de exotische MV Agustra F4 1000 312 en van de Kawasaki ZZR1400 tot – natuurlijk (!) – de Suzuki Hayabusa. Benieuwd? Ga dan nu naar de winkel voor MotoPlus 22/2020 of sluit hier een abonnement af en krijg direct toegang tot ons digitale archief met meer dan 300 uitgaven.