Nieuws van Harley
Tijdens de dealerdagen voor, niet van, de Harley dealers kregen die dappere profeten van het Merk de afgelopen paar dagen te horen wat 2014 gaat brengen. Wij luisteren mee:
Het eerste en niet erg verrassend is het verdwijnen van de 1584 cc Twin Cam 96 motor. Ook de Street Bob en Super Glide Custom, die in 2013 nog een 96 motor hadden, zullen de Twin Cam 103 motor krijgen net als verschillende andere modellen.
Ook geen verassing: de afwezigheid van de Road Glide die niet meer geleverd zal worden in 2014.Dat nieuws had Harley al eerder vrij gegeven.
Er zijn wel nieuwe aanwinsten: de Street Glide Special, CVO De luxe en CVO Ultra Limited.
De Electra Glide Ultra Limited is niet nieuw, noch is het idee van een CVO-versie.
Wat wel op valt ten opzichte van de Ultra Glide en de CVO-versie 2014 zijn de emissiegegevens. Volgens de 2014 documenten, zal de Ultra Limited nog steeds een 103 motor hebben, net als vorig jaar, terwijl de CVO-versie gebruik gaat maken van de 110 motor net als andere CVO-modellen.
De twee Ultra Limited modellen kregen hun eigen CARB uitvoerening, gescheiden van de andere modellen met de 103 en 110 motoren orde. De Ultra Limited heeft ook duidelijk lagere uitlaatemissie waardes dan de andere modellen.
De CARB ( The California Air Resource Board ) heeft dit in een rapport vermeld.
Deze informatie bewijst het niet maar zou deze aanzienlijk lagere uitstoot gevolg kunnen zijn van de langdurige geruchten van de Harley-Davidson vloeistofgekoelde motor?
Want daar zagen we lang geleden al de patent aanvraag tekeningen van.